Language Selection mobile
Top Menu

Test všeobecných študijných predpokladov - OKRUHY

V zmysle § 56 Zákona o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov 131/2002 (časová verzia predpisu účinná od 01.06.2022) je základnou podmienkou prijatia na bakalárske štúdium alebo na štúdium študijného programu podľa § 53 ods. 3 získanie úplného stredného vzdelania alebo úplného stredného odborného vzdelania (§ 56 ods. 1). Ak však ide o osoby, ktorým bol udelený azyl, poskytnutá doplnková ochrana alebo poskytnuté dočasné útočisko, podmienku podľa odseku 1 možno preukázať čestným vyhlásením a testom všeobecných študijných predpokladov (§ 56 ods. 2). 

V prípadoch podľa  § 56 ods. 2 test bude zo všeobecných študijných predpokladov vykonaný podľa následovných témetických okruhov:

 

BIOLÓGIA (Biológia; Učiteľstvo biológie v kombinácii)
Okruhy
  1. Všeobecné logické predpoklady. 
  2. Základné vedomostí z oblasti všeobecnej biológie na bunkovej a molekulárnej úrovni.
Odporúčaná literatúra

KOLEKTÍV AUTOROV, 2007: Zmaturuj z biológie. Didaktis, Edícia: Zmaturuj! 
KOLEKTÍV AUTOROV , 2010: Biológia. Enigma, Edícia Maturita.
UŠÁKOVÁ K.,
 2003: Príprava na maturitu z biológie. Slovenské pedagogické nakladateľstvo.

Pre prípravu je možné využiť akékoľvek opakovanie stredoškolskej látky.

EKOLÓGIA (Ekológia a environmentalistika)
Okruhy
  1. Životné prostredie a organizmy. 
  2. Špecializácia rastlín a živočíchov. 
  3. Všeobecné vlastnosti živých sústav. 
  4. Globálne environmentálne problémy. 
Odporúčaná literatúra

BULÁNKOVÁ, E., 2014: Materiály na výučbu ekológie na gymnáziách. Biológia, Ekológia, Chémia, 18(3). 
HANČOVÁ, H. VLKOVÁ, M., 2001: Biológa II v kocke, Bratislava: Art Area.
TEREK, J., VOSTAL, Z., 2009: Základy ekológie a environmentalistiky. Vysokoškolské učebné texty. Prešovská unvierzita v Prešove.  
UŠÁKOVÁ, K. A KOL., 2005: Biológia pre gymnáziá 6 Bratislava: EXPOL pedagogika.
VILČEK, F. A KOL., 2002: Prehľad biológie II, Bratislava: SPN.
VIŠŇOVSKÁ, J. A KOL., 2012: Biológia pre 1.ročník gymnázií, Bratislava: SPN. 

 

FYZIKA (Učiteľstvo fyziky v kombinácii)
Okruhy
  1. Sila a pohyb
  2. Vlastnosti kvapalín a plynov
  3. Periodické deje
  4. Elektrina a magnetizmus
  5. Elektromagnetické žiarenia a častice mikrosveta
  6. Energia okolo nás
Odporúčaná literatúra

ZÁMEČNÍK, J., 1988:  Prehľad stredoškolskej fyziky, Alfa.
SVOBODA, E., 2020: Přehled středoškolské fyziky. Spoločnosť Prometheus.

GEOGRAFIA (Geografia a aplikovaná geoinformatika; Učiteľstvo geografie v kombinácii)
Okruhy
  1. Všeobecná fyzická geografia – základné charakteristiky atmosféry, hydrosféry, litosféry, pedosféry a biosféry
  2. Všeobecná humánna geografia – základné charakteristiky obyvateľstva: dynamika, štruktúra, sídla, základné charakteristiky hospodárstva: poľnohospodárstvo, priemysel, služby, doprava, cestovný ruch
  3. Regionálna geografia sveta (Európa, Ázia, Amerika, Afrika, Austrália) - fyzicko-geografická charakteristika: poloha, členitosť, prírodné podmienky,humánno-geografická charakteristika: obyvateľstvo, sídla, ekonomika, regionalizácia štátov
  4. Regionálna geografia Slovenskej republiky - fyzicko-geografická charakteristika: poloha, členitosť, prírodné podmienky; humánno-geografická charakteristika: obyvateľstvo, sídla, ekonomika
Odporúčaná literatúra

ANDĚL, J. A KOL., 2019: Makroregiony světa/ Nová regionální geografie. Karolinum.
KOLEKTÍV AUTOROV, 2002: Atlas krajiny Slovenskej republiky. Bratislava: Ministerstvo ŽP SR, Esprit.
ČEMAN, R., 2011: Školský geografický atlas – Svet. Mapa Slovakia Plus.
KOLEKTÍV AUTOROV, 2002: Geografia pre stredné školy – školský atlas. VKÚ Harmanec.
TOLMÁČI, L. A KOL., 2009: učebnica Geografie pre 2.ročník gymnázií. VKÚ Harmanec.
TOLMÁČI, L. A KOL., 2011: učebnica Geografie pre 3.ročník gymnázií. VKÚ Harmanec.

PEDAGOGIKA (Učiteľstvo pedagogiky v kombinácii)
Okruhy
  1. Vzdelávanie, všeobecné ciele výchovy a vzdelávania. 
  2. Vyučovací proces a jeho plánovanie. Ciele vyučovania. Metódy vyučovacieho procesu.  Motivácia vo vyučovacom procese. Motivácia vyučovacieho procesu.  
  3. Pedagogika ako veda teoretická a praktická. Jej význam a využitie v práci pedagogických zamestnancov. 
  4. Výchova a formovanie osobnosti. Dimenzie utvárania človeka (biologicko-prírodná, spoločensko-kultúrna a osobnostná dimenzia, naturalistické, psychologické, sociálne a personalistické koncepcie). Výchova a hodnoty – vymedzenie hodnôt, delenie hodnôt, charakteristika výchovy k hodnotám. Metódy výchovy a ich členenie.
  5. Postavenie školy v súčasnosti, ciele a princípy edukácie. Funkcie školy. 
  6. Učiteľ a učiteľská profesia. Typológia učiteľa. Profesijné kompetencie učiteľa, vyučovací štýl učiteľa. Význam a úloha učiteľa v súčasnej škole. Problémy v učiteľskom povolaní.
  7. Sociologické aspekty výchovných inštitúcií. Primárne a sekundárne výchovné inštitúcie (rodina, škola, masovokomunikačné prostriedky, detské a mládežnícke organizácie, atď. ) ich miesto v socializačných procesoch deti a mládeže. Súčasné problémy rodiny a školy a ich dopad na socializáciu jedinca.
  8. Sociologické problémy detstva a mládeže. Podiel socializačných činiteľov v procese socializácie človeka. 
Odporúčaná literatúra

KOMINAREC, I., KRAJČOVÁ, N., PASTERNÁKOVÁ, L., ŠUŤÁKOVÁ, V., 2015: Úvod do pedagogiky. Prešov: PU.
KONČEKOVÁ, Ľ., 2014: Vývinová psychológia. Prešov: Vydavateľstvo Michala Vaška.
PETLÁK, E., 2016: Všeobecná didaktika. Bratislava: Iris
ŠUŤÁKOVÁ V., FERENCOVÁ, J., ZAHATŇANSKÁ, M., 2017: Sociálna a didaktická komunikácia. 2. vyd. Bratislava: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-8168-548-4

TECHNIKA (Učiteľstvo techniky v kombinácii)
Okruhy

Profilové vedomosti a zručnosti z predmetov: technické kreslenie, technická mechanika, kovy-strojárska technológia, technológie spracovania dreva, plastov a ďalších technických materiálov, konštruovanie a navrhovanie,  elektrotechnika-elektrina a magetizmus, elektronika, automatizácia, základy merania v strojárstve.

  1. Poznať základy technického zobrazovania strojových súčiastok a konštrukčných celkov.
  2. Poznať  základnú odbornú terminológiu  v oblastiach strojárstvo, spracovanie dreva a plastov  a ostatnú výrobu.
  3. Poznať základné strojové súčiastky a mechanizmy používané v strojárstve.
  4. Ovládať základné technické výpočty s využitím odbornej technickej literatúry.
  5. Poznať teoretické základy princípov činnosti strojov a zariadení.
  6. Poznať základné druhy materiálov a polotovarov používaných v oblasti technických materiálov, ich základné vlastnosti.
  7. Poznať základné metódy zisťovania technických vlastnosti materiálov.
  8. Poznať základné metódy tepelného spracovania a povrchových úprav materiálov.
  9. Poznať základné technologické postupy ručného a strojného spracovania kovov, dreva a plastov.
  10. Poznať základné technologické postupy montáže a demontáže strojov, zariadení, mechanizmov a ich komponentov.
  11. Poznať základné predpisy bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, zásady hygieny práce a ochrany životného prostredia,.
  12. Poznať základné automatické systémy.
  13. Ovládať postupy používania strojov, prístrojov, nástrojov a prípravkov, mať prehľad o navrhovaní jednoduchých výrobných pomôcok.
  14. Poznať informačné systémy a ich možnosti aplikácie do praxe.
  15. Definovať a určiť možné zdroje znečisťovania životného prostredia súvisiace s príslušnou výrobou alebo službou.
  16. Poznať použitie meradiel a meracích prístrojov pre bežnú kontrolu súčiastok a meranie základných technických veličín.
  17. Poznať základné zákony elektrotechniky.
  18. Poznať Jednoduchý elektrický obvod, Ohmov zákon, Kirchhoffove zákony.
  19. Poznať radenie elektrických odporov a kondenzátorov.
  20. Poznať princípy magnetického poľa v okolí prúdovodiča.
  21. Poznať zapojenie elektrických a logických obvodov.

 

Odporúčaná literatúra

Technické kreslenie: druhy čiar; zobrazovanie (Axonometrické, pravouhlé premietanie v prvom kvadrante).

VESELOVSKÝ, J. 1985: Základy zobrazovania súčiastok v technickom kreslení. Bratislava : Alfa.
HOLOUBEK, Z., J. LEINVEBER, a J. ŠVERCL, 1981: Technické kreslenie. Bratislava : Alfa.

Technická mechanika: kinematika (kvalitatívna a kvantitatívna charakteristika rovnomerne priamočiareho a zrýchleného pohybu); dynamika (charakteristika Newtonových pohybových zákonov).

POLČIN, D. 2003: Základné poznatky z fyziky. Bratislava: Vydavateľstvo vzdelávacej literatúry

Materiály a technológie: Základné náuky o  materiály a technológie ich spracovania - dreva, plastov, kovov  a ďalších technických materiálov.

KRUŠPÁN, I. A KOL., 2004: Technická výchova pre 5. až 9. ročník základných škôl. Bratislava: Expol pedagogika.
ŠOLTÉS, J., LITECKÁ, J., 2016: Materiály a technológie 1: základné technické materiály. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2016.
>>> HRAVÁ TECHNIKA

Elektrotechnika: Elektrina a magetizmus

DEMKANIN, P., HORVÁTHOVÁ, M., 2021: Fyzika pre 3. ročník gymnázia a 7. ročník gymnázia s osemročným štúdiom. Združenie Educo.
TARÁBEK, P., 2018: Zmaturuj z Fyziky. Didaktis.

 

Updated by: Jana Kleščová, 09.01.2025