Učiteľstvo techniky v kombinácii
Učiteľstvo techniky v kombinácii
Absolvovaním študijného programu bakalárskeho štúdia – Učiteľstvo techniky v kombinácii absolvent získa potrebné vedomosti, zručnosti a kompetencie pre výkon asistenta učiteľa predmetu Technika na 2. stupni ZŠ. Absolvent nemôže byť učiteľom, je ale pripravený na pokračovanie v magisterskom študijnom programe Učiteľstvo techniky v kombinácii.
Absolvent študijného odboru učiteľstvo a pedagogické vedy v rámci štúdia bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo techniky – v kombinácii z jednotlivých nosných oblastí nadobudne nasledujúce:
A. Základné štrukturálne vedomosti, zručnosti a návyky plynúce z absolvovania spoločenskovedného a pedagogicko-psychologického základu učiteľstva– študent dokáže:
- chápať a interpretovať koncept inštitucionalizovaného socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach;
- vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému, ako aj inštitucionálne pravidlá školy;
- interpretovať špecifiká psychického vývinu dieťaťa, žiaka 2. stupňa ZŠ a SŠ;
- analyzovať a pojmovo uchopiť všeobecnopedagogické a všeobecnodidaktické vlastnosti výučby v školskej triede;
- orientovať sa v školských predpisoch a školskej legislatíve;
- plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov (11-18 ročných), vrátane mimoškolských činností;
- analyzovať princípy tvorby a projektovania pedagogického a didaktického prostredia v sekundárnom vzdelávaní a schopnosť aplikovať ich pri plánovaní kurikula vyučovacej jednotky;
B. Základné štrukturálne vedomosti, zručnosti a návyky vo svojej predmetovej špecializácii.
Ba) Didaktika techniky – študent dokáže:
- uviesť ciele vednej disciplíny, predmet jej skúmania, systém, terminológiu, teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky svojej predmetovej špecializácie, atď., ovláda systém všeobecno-technického vzdelávania, ciele a obsah Techniky na ZŠ, pozná obsah a ovláda prácu so základnými pedagogickými dokumentmi, pozná činitele pôsobiace v rámci edukačného procesu;
- individuálne i tímovo tvorivo aplikovať princípy tvorby a projektovania pedagogického prostredia v oblasti výučby Techniky (rámcové dokumenty - tematický plán, plán MTZ, metodická príprava na vyučovaciu hodinu), t.j. plánovať organizačnú stránku učebného procesu, navrhnúť a zhotoviť učebné pomôcky potrebné na osvojenie si základného učiva žiakmi;
- má informácie a osvojené návyky potrebné na realizáciu procesu samoštúdia a permanentného vzdelávania cieleného na tvorivé prístupy, získavanie a spracovanie materiálov pre inováciu obsahu, tvorbu učebných pomôcok, PC – vzdelávacích programov, problémových úloh atď.;
- byť nápomocným pri plánovaní a organizačnom zabezpečovaní edukačného procesu v modelových situáciách a v bezprostrednej školskej praxi (ZŠ, SOŠ).
Bb) Materiály a technológie – študent dokáže:
- určiť druh dreviny podľa makroskopických znakov, vysvetliť technológiu výroby a aplikovať teoretické vedomosti pri opracovaní dreva;
- určiť vlastnosti kovov a ich zliatin, pozná ich používanie u jednotlivých druhov v praxi, má prehľad v oblasti ručného a strojového obrábania dreva, plastov, kovov a ďalších technických materiálov a z použitia, ovládania a údržby prostriedkov malej ručnej mechanizácie (MRM),
- tvorivo aplikovať konštruktérsko-technologické schopnosti v samostatnej práci;
- charakterizovať plasty a ich využitie;
Bc)Elektrotechniky – študent dokáže:
- zapojiť elektrický obvod na báze žiackych školských elektrotechnických stavebníc a základnou diagnostikou zisťovať a odstraňovať štandardné poruchy elektrického obvodu;
- merať základné elektrické veličiny;
- pozná fyzikálnu podstatu vybraných elektrotechnických prvkov;
C. Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa:
- vie zhotoviť a čítať technickú dokumentáciu v súlade s príslušnými normami ISO-STN,
- má znalosti z oblasti hardvéru a softvéru, ovláda vybrané druhy aplikačného a grafického softvéru
- pozná kritéria dobrého dizajnu a je zorientovaný v oblasti dopadov techniky na životné prostredie z hľadiska ekologických aspektov.
- pozná a uplatňuje zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vo výučbe Techniky 2. stupni ZŠ.
- Podrobné informácie k učiteľským kombinačným programom poskytovaných na Fakulte humanitných a prírodných vied PU.
- Podrobné informácie k učiteľským kombinačným programom poskytovaných v rámci medzifakultného štúdia na Filozofickej fakulte PU.
Absolvent učiteľského študijného odboru je predovšetkým spôsobilý byť učiteľom predmetov prislúchajúcim jeho špecializácii na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. Je spôsobilý projektovať, realizovať a reflektovať vyučovací proces a spolupodieľať sa na kreovaní kurikulárnych dokumentov. Absolvent 2. stupňa študijného odboru učiteľstva dokáže:
- vysvetliť širšie sociálno-kultúrne aspekty výchovy a vzdelávania, kriticky ich analyzovať a hodnotiť, zaujať vlastné stanovisko,
- popísať, analyzovať a komparovať rôzne modely kognitívneho, personálneho a sociálneho vývinu jedinca,
- interpretovať zákonitosti kognitívneho, sociálneho a personálneho vývinu z hľadiska edukačného procesu, najmä školského edukačného procesu,
- analyzovať poruchy psychického vývinu v kontexte edukácie, najmä školskej edukácie,
- uplatniť zručnosti súvisiace s projektovaním, realizáciou a reflexiou edukačného procesu v škole, ako aj kreovaním kurikulárnych dokumentov na úrovni učiteľa nižšieho či vyššieho sekundárneho vzdelávania,
- popísať, analyzovať a navrhnúť metodologický a metodický postup skúmania výchovných javov a javov pedagogickej reality,
- dokážu svoje vedomosti, myšlienky a závery jednoznačne komunikovať odborníkom aj laikom,
- sú schopní ďalšieho vzdelávania so značnou mierou samostatnosti a autonómie.