Európska asociácia pre hud. vzdel. na školách (EAS)
Európska asociácia pre hudobnú výchovu na všeobecnovzdelávacích školách (EAS) je nevládna, dobroľná organizácia združujúca hudobných pedagógov, ktorým nie je ľahostajný osud hudobnej výchovy ako súčasti všeobecnovzdelávacích systémov v Európe
Hlavným cieľom EAS je zabezpečiť, aby v rámci základného a stredného školstva bolo vo všetkých európskych krajinách poskytnuté základné hudobné vzdelanie celej populácii.
EAS bola založená v septembri 1990 počas 18. Spolkového týždňa školskej Hv (Bundesschulmusikwoche) z iniciatívy Zväzu nemeckých učiteľov hudby na všeobecnovzdelávacích školách (VdS) v Lübecku za účasti 19 európskych štátov.
V jednej z rezolúcií, s ktorou sa stotožnili všetci účastníci kongresu, sa predovšetkým žiada “rozširovanie a skvalitňovanie Hv v štátoch Európy.”
To znamená najmä:
-
zabezpečiť najmenej dve hodiny Hv na všetkých stupňoch škôl
-
zabezpečiť hudobnú výchovu v materskej škole
-
zriadenie odborných učební na školách
-
zriaďovanie škôl s rozšírenou Hv
-
zriaďovanie hudobných súborov na všetkých školách
Na konferenciách vo Viedni (december 1991) a v Augsburgu (apríl 1992) sa reprezentanti jednotlivých národných európskych zväzov zaoberali nasledovnými témami:
-
zodpovednosť hudobnej pedagogiky za európsku hudobnú kultúru
-
význam hudobnej pedagogiky v multikultúrnej Európe
-
spoločný orientačný rámcový učebný európsky plán zahrňujúci úroveň a formy školských systémov pre výchovu a vzdelávanie učiteľov Hv na všeobecnovzdelávacích školách ako i porovnateľnosť diplomov v európskych štátoch.
EAS zastáva od svojho vzniku v r. 1990 dôležitú pozíciu v európskej hudobnej pedagogike, nadviazala kontakty s Európskou hudobnou radou (EHR) a Medzinárodnou hudobnou radou (IMC) s Európskou asociáciou hudobných škôl (EMU) s ISME a tiež s Európskou radou UNESCO. Dôkazom akceptovanosti EAS medzi európskymi hudobnými zväzmi, združenými v EHR bola skutočnosť, že EAS v októbri 1994 bola zodpovedná za obsahovú náplň konferencie poriadanej Európskou hudobnou radou na tému: “Hudba ako humánny faktor v spoločnosti. Školská Hv v širšej perspektíve na ceste k 21. stor.”, ktorá sa uskutočnila práve v Bratislave.
EAS vypracovala a odsúhlasla základný dokument “Chartu o hudobnej výchove na všeobecnovzdelávacích školách v Európe”, ktorá je určená zodpovedným národným ministerstvám školstva v Európe. „Charta…“ vo svojej preambule a ôsmych článkoch predkladá požiadavky na získanie základného hudobného vzdelania, ktoré by mali platiť a byť rešpektované vo všetkých európskych krajinách. Analýza stavu Hv v európskych krajinách ukázala, že hudobná výchova zaujíma rôzne postavenie, má rôznu týždennú hodinovú dotáciu v jednotlivých školských systémoch, rôzny profil. V niektorých krajinách je vo vyučovaní Hv v popredí praktické muzicírovanie, inde zase teória a v ďalších spoločenská funkcia Hv. Situácia v európskych krajinách je teda veľmi rôznorodá.
Hudobní pedagógovia a národné hudobnopedagogické zväzy združené v EAS chcú využiť príležitosť ku vzájomnej informovanosti a pomoci EAS na príslušných národných ministerstvách pri zdôrazňovaní významu Hv pre všeobecnovzdelávaciu školu Zástupcovia všetkých členských štátov môžu počítať s podporou EAS, keď ide o to, informovať ministerstvá školstva svojej krajiny o cieľoch a úlohách Hv a podnietiť ich, aby Hv vytvorili v škole primerané a dôstojné miesto. Žiaľ, nemôžu nariadiť splnenie požiadavok “Charty”...ale môžu iniciovať a podporovať úsilie domácich reprezentantov hudobnej pedagogiky o ich presadenie. MŠ SR žiaľ doteraz nereagovalo na tento záväzný európsky dokument a dodržanie jeho článkov. Hoci niektoré napĺňame, niektoré sčasti, problémom zostáva naplnenie čl.1 „Charty…“ 2 hodiny Hv týždenne.
Všeobecnovzdelávacie školy v Európe majú veľkú zodpovednosť. Sú to jediné inštitúcie, ktoré zahrňujú všetky vekové skupiny detí a mládeže, a preto sú povinné vo vyučovaní Hv zachovávať tradície národnej hudby a európskeho hudobného dedičstva, ako aj vzbudzovať porozumenie pre všetko nové, podriadiť ho hodnotiacej kritike a najmä vychovať do budúcna publikum. Výchova k hudbe zahŕňa vždy aj “výchovu hudbou”, pretože integrácia hudby do života pozitívne ovplyvňuje kvalitu života a rozširovanie hudobného obzoru prispieva k výchove osobnosti. Táto kľúčová úloha je vlastná hudobným pedagógom vo všetkých európskych štátoch a netreba ju zvlášť zdôrazňovať.
Keď je reč o Hv na školách v Európe, musíme si postaviť otázku, či sme doteraz neprehliadli v hudbe to, čo je podstatné, totiž jej vlastnú schopnosť nájsť odpovede na otázky, ktoré sa vynárajú sčasti z nanúteného spolužitia ľudí z celého sveta.
Z politickej a hospodárskej príčiny vynútené vandrovanie národov v Európe na začiatku 21. storočia netreba vidieť len ako sociálno-politický problém, ale aj ako šancu pre kultúrny vývoj. Spojenie síl z rôznych prameňov do jedného platí dodnes ako štandardný model pre vytváranie kreatívnych procesov. Otázku môžeme postaviť i tak. Prečo by to nemalo platiť i tam, kde v tej istej miestnosti sedia deti z rôznych kultúrnych tradícií. Tu by sme mali stavať mosty, ktoré budú pre budúcnosť Európy na dlhší čas oveľa dôležitejšie ako spoločná značka auta. Práve tu môže Hv v školách v Európe vykonávať kultúrnu misiu, odtiaľto by mal vychádzať signál pre novú, z kultúry vychádzajúcu humanitu, ktorú tak naliehavo potrebujeme.
EAS nemá žiadnu ľahkú cestu pred sebou. Jej cieľ, posilniť pozíciu Hv na školách v Európe, samozrejme bez ohrozenia vlastnej identity, sa môže realizovať len v spolupráci so všetkými nadšenými kolegami a odbornými zväzmi, ktorých práca presahuje regionálne, ale i národné hranice. Všetci máme tú istú predstavu; zabezpečiť existenciu Hv v postačujúcom rozsahu s vysoko kvalifikovanými učiteľmi Hv, ktorá novej generácii a publiku odhalí čaro hudby, vypestuje v ňom schopnosť kritického hodnotenia a všetkým mladým ľuďom bude slúžiť ako most medzi ľuďmi, ktorých spoločný život dáva šancu pre novú kultúru.
EAS má svoje sídlo v Belgicku B-4890 Thimister Elseroux 53 a spravuje ju 8-členný výbor zložený z významných osobností hudobnej pedagogiky z rôznych európskych krajín tak, aby bola zastúpená každá geografická časť Európy. O členstvo v EAS sa môžu uchádzať jednotlivci a kolektívy.