VOJTASEKOVA Ivana - Acta Patristica, volume 5, issue 11/2014
EDUKAČNÁ SOCIÁLNA PRÁCA
/Machalová Mária, Prešov 2014, 326 s., ISBN 978-80-555-1118-4/
(review)
Ivana VOJTAŠEKOVÁ, social worker, DORKA, n.o. Centrum pre obnovu rodiny, Hemerkova 28, 040 23 Kosice, Slovakia, vojtasekova@gmail.com
Monografia „Edukačná sociálna práca“ autorky doc. PhDr. Márie Machálovej, CSc. je jedinečnou „cestou“ k poznaniu základných východísk pre prácu v oblasti edukačnej sociálnej práce, preventívnej edukačnej sociálnej práce, edukačnej sociálnej pomoci, edukačného sociálneho poradenstva. Čitateľ, bez ohľadu na to či ide o odborníka v sociálnej práci, nájde v monografii odpovede na mnohé otázky súvisiace s danou predmetnou oblasťou. Forma, akou autorka analyzuje a objasňuje (nielen) základné východiská spomínanej edukačnej sociálnej práce, je prístupná a inšpiruje k ďalšiemu, hlbšiemu štúdiu danej problematiky. Úvodné objasňovanie láka čitateľa pokračovať v čítaní a dozvedieť sa viac o oblasti edukačnej sociálnej práce. V mnohom, podľa nášho názoru, odpovedá autorka aj na základné/klasické otázky nás všetkých o vlastnom „ja“, či vlastnom smerovaní. Pútavým spôsobom obohacuje čitateľovo poznanie o človeku, jeho identite, identifikácii a jedinečnosti. Pomáha pochopiť aký význam má proces socializácie pre každého z nás. Hoci sami pôsobíme v oblasti sociálnej práce, stotožňujeme sa s názorom, že danú monografiu mal by poznať každý, kto chce rozumieť významu vzdelania a vzdelávania sa v našom živote a bytí (nemáme na mysli hnanie sa za titulmi, či „všeobecným uznaním“ skrze postavenia).
Monografia pozostáva zo šiestich kapitol, ktoré obsahovo postupne vovádzajú čitateľa do edukačnej sociálnej práce, jej podstaty a významu. Autorka sa v jednotlivých častiach monografie venuje pozornosť samotným termínom ako je „edukačná sociálna práca, edukačné sociálne poradenstvo“. Upriamuje sa aj na „osobnosť“ jednotlivca a význam, vplyv „prostredia“ na túto osobnosť. Vymedzuje „pojmy edukácie v sociálnom kontexte“ a určuje „aplikačné pole edukačnej sociálnej práce“ prostredníctvom príkladov. Následne ponúka „projekty sociálnej prevencie“ na príprave a realizácii ktorých sama autorka participovala, čo považujeme sa veľký prínos pre doplnenie teoretických poznatkov.
Z nášho pohľadu ako obzvlášť pútavú vnímame 2. Kapitolu EDUKAČNÉ SOCIÁLNE PORADENSTVO. Autorka v nej kontinuálne, jasne a presne objasňuje podstatu tohto špecifického druhu poradenstva v oblasti sociálnej práce. Toto poradenstvo slovami autorky: „Je obrazom teoretického prieniku, vedeckej i odbornej formulácie problematiky na rozhraní edukácie dospelých a sociálnej práce so zameraním na dospelých ľudí.“ Zároveň je zdôraznený význam prevencie v sociálnej práci a to vo všetkých jej stupňoch (primárnom, sekundárnom, terciárnom). Podstata edukačného sociálneho poradenstva je výzvou pre sociálnych pracovníkov. Ponúka nám možnosti realizácie sa na poli sociálneho poradenstva s dôrazom na pestrosť možnosti v prístupe ku klientovi. Myslieť na hodnotu každého jednotlivca, pomôcť mu hľadať/poznať/nájsť význam života, nie priamym pokynom, no usmernením a vhodným poskytnutím názorov a rád, tak vnímame (na základe vyjadrení autorky) hĺbku edukácie klientov v priestore sociálnej pomoci. Zároveň je nevyhnutné, aby sociálni pracovníci, ktorí sa budú venovať edukačnej sociálnej práci, neustále pracovali aj na vlastnom potenciály, dbali na vzdelanie a vzdelávanie sa tak v prospech seba samého, ako aj v prospech klientov, s ktorými sa budú stretávať. V závere každej kapitoly autorka uvádza múdrosť na záver kapitoly. Najviac nás oslovila a do konceptu monografie zapadla Múdrosť na záver kapitoly (2): „Dokiaľ žijeme, učme sa ako žiť.“ (Seneca)
Z nášho pohľadu niet pochyb o tom, že autorka podáva čitateľovi nielen súbor dôležitých teoretických poznatkov, ale dokazuje svoju odbornosť v danej oblasti. Vnímame jedinečnosť autorkinho ponímania edukácie v kontexte sociálnej práce. V prípade nejasností (či pomyselných otáznikov) nad „skutočnosťou“ poznaní, poznatkov, prístupu, vzťahu autorky k edukačnej sociálnej práci čitateľ má možnosť zbaviť sa pochybnosť skrze záverečnej časti monografie, kde autora, ako sama uvádza, prechádza „Od teórie k praxi“ a predkladá „Projekty sociálnej prevencie“. Veríme, že nie na „obohatenie“ iných
v nepravom slova zmysle, ale na uistenie sa v tom, že do rúk dostáva sa nám vzácne poznanie odborníčky. Založené nie je výlučne na hypotézach, konštatáciách a nepodložených myšlienkových pochodoch. Doc. PhDr. Mária Machalová, CSc ponúka, aj skrz tejto monografie, svoje nepopierateľné a vzácne skúsenosti, hodnoty a duchovné bohatstvo.