Projekt Transition
Projekt EÚ Sokrates:
229737-CP-1-2006-DE-GRUNDTVIG-G11 20062548/001-001 SO2
Vzdelávanie sprievodcu ranými prechodnými obdobiami dieťaťa
Prvé stretnutie expertov zo šiestich európskych krajín (Rakúsko, Nemecko, Lotyšsko, Anglicko, Švédsko, Slovensko), ktoré sa uskutočnilo v Nemecku na sklonku minulého roka, odštartovalo spoločný európsky projekt pod názvom TRANSITION - Ausbildung zum Übergangsbegleiter für frühkindliche Bildungsprozesse (Vzdelávanie sprievodcu ranými prechodnými obdobiami dieťaťa), s cieľom vychovať odborníkov – sprievodcov ranými obdobiami, ktorých úlohou bude pripraviť deti na plynulý prechod z rodiny do nového výchovno-vzdelávacieho zariadenia, t.j. materskej a základnej školy, aby tie sa bez väčších problémov dokázali adaptovať na nový kolektív a požiadavky vyplývajúce z novej životnej role.
Život človeka predstavuje sled kvalitatívnych a kvantitatívnych zmien od počatia až po smrť. Jeho prežitie je závislé od schopnosti adaptovať sa na spoločenské, ekonomické, emocionálne, kultúrne zmeny v jeho živote. V tejto súvislosti vari jedni z najcitlivejších období v živote dieťaťa a rodičov predstavujú prechodné obdobia vstupu dieťaťa do materskej a následne základnej školy. Deti v tomto období opúšťajú prostredie istoty, bezpečia a prichádzajú do nového prostredia, kde sú nevyhnutne konfrontované s novými kamarátmi, učiteľmi a úlohami, ktoré im z novej role vyplývajú. A práve životné etapy od obdobia batoľaťa až po mladší školský vek sa stali hlavným cieľom skúmania európskeho projektu Sokrates/Gruntvig 1.1 pod názvom "TRANSITION – Ausbildung zum Übergangsbegleiter für frühkindliche Bildungsprozesse“ - Vzdelávanie sprievodcu ranými prechodnými obdobiami dieťaťa, ktorý je koordinovaný predsedníčkou Rodičovskej rady krajiny Baden-Württemberg, Dr. Renatou Heinisch.
Na riešení projektu sa zúčastňuje šesť krajín Európskej únie: Rakúsko, Nemecko, Lotyšsko, Anglicko, Švédsko a Slovensko zastúpené až dvoma partnermi Prešovskou univerzitou v Prešove a Slovenskou radou rodičovských združení v Poprade. V riešiteľskom kolektíve za Prešovskú univerzitu pracujú Doc. Mgr. art. Irena Medňanská, PhD. a Mgr. Stanislava Mihoková.