Language Selection mobile
Top Menu

Profil absolventa fyzioterapie

Profil absolventa Fyzioterapie

Fyzioterapia je študijný program zo sústavy študijných programov, spravovaných Ministerstvom školstva SR, ako oblasť poznania (par. 50 ods. 1 Zákona č. 131/2002) v ktorej absolvent študijného programu (par. 51 ods. 1 Zákona č. 131/2002) nadobudne profesionálnu spôsobilosť/kompetenciu vykonávať svoje pôvodné povolanie, alebo sa pripraví pokračovať v nadväzujúcom vysokoškolskom štúdiu.

 

Názov študijného programu

FYZIOTERAPIA (anglický názov Physiotherapy)

Stupne vysokoškolského štúdia, v ktorých sa program študuje a štandardná dĺžka študijných programov pre tieto stupne vysokoškolského stupňa: 

Študijný program FYZIOTERAPIA sa môže Podľa Sústavy študijných programov študovať v: 

  • v prvom stupni vysokoškolského stupňa – bakalárskom stupni (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky (6 semestrov) pre denné štúdium a 3 roky (6 semestrov)  externé štúdium za podmienky splnenia odbornej praxe potrebnej pre získanie odbornej spôsobilosti 

Obsah študijného programu

Absolventi študijného programu fyzioterapia  sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vzdelania profesiu v zdravotníckej kategórii fyzioterapeut.

Obsah pre prvý stupeň.

Vymedzenie odborného profilu absolventa (1. stupeň – bakalárske štúdium) 

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa (1. stupeň):

Absolvent 1. stupňa študijného programu fyzioterapia je kvalifikovaný vysokoškolský zdravotnícky pracovník so širokým odborným profilom. Ovláda základné vyšetrovacie a liečebné postupy a metódy vo fyziatrii, balneológii a liečebnej rehabilitácii. Je pripravený samostatne vykonávať činnosti vyžadujúce odbornú erudíciu, samostatnosť v práci, v rozhodovaní, osobnú zodpovednosť v liečebnej rehabilitácii, primárnej, sekundárnej a následnej zdravotnej starostlivosti, preventívnej, diagnostickej, terapeutickej, poradenskej a výchovnej činnosti. Indikuje, plánuje a vykonáva základné techniky, metodiky, fyzioterapeutické postupy a výkony, základné fyziatrické a balneologické metódy, hydroterapiu, ergoterapiu, elektroterapiu, kineziológiu. Môže vykonávať pedagogickú činnosť na príslušných stupňoch vzdelávania v odbore. Charakteristickým znakom absolventa je hlboký, morálno-etický a humánny prístup k ľuďom, najmä chorým, telesne, mentálne postihnutým a hendikepovaným, vychádzajúci z pochopenia, vcítenia sa, z lásky k človeku a snahy pomôcť, vedieť ho akceptovať v najnáročnejších životných situáciách a akceptovať jeho právo na individualizovanú starostlivosť, účasť na nej, vrátane rozhodovania, zabezpečiť mu súkromie, byť schopný pochopiť pacienta a pomôcť mu riešiť jeho zdravotné problémy, prejaviť mu úctu, empatiu, útechu a emocionálnu podporu, brať ohľad na jeho osobnosť, jeho spôsob vnímania zdravia, choroby, hendikepu, jeho prežívanie a správanie sa pod vplyvom zmien zdravotného stavu, získať ho a motivovať pre spoluprácu. Absolvent sa uplatní v nemocničných a poliklinických zariadeniach, kúpeľných liečebných zariadeniach, v odborných liečebných a rehabilitačných ústavoch, iných zariadeniach, ktoré poskytujú preventívnu a liečebnú zdravotnú starostlivosť, alebo ochranu a podporu zdravia. Absolvent má predpoklady pre ďalšie univerzitné, špecializačné a kontinuálne vzdelávanie. 

 

Pre kvalifikované vykonávanie uvedených činností absolvent musí mať široký odborný profil s nevyhnutným predchádzajúcim všeobecným vzdelaním, byť dostatočne adaptabilný aj v príbuzných odboroch, logicky mysliaci, schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a schopnosti pri riešení problémov. Schopný pracovať samostatne aj v tíme, sústavne sa vzdelávať, trvalo sa zaujímať o vývoj svojho odboru štúdiom odbornej literatúry, ovládať dôležité manuálne zručnosti, cieľavedome, rozvážne a rozhodne konať v súlade s právnymi a etickými normami. 

 

Teoretické vedomosti : 

Absolvent študijného programu fyzioterapia: 

  • pozná morfológiu a fyziológiu jednotlivých systémov ľudského tela s dôrazom na pohybový a podporný aparát a chápanie ľudského organizmu ako dynamického a adaptabilného celku 
  • má základné poznatky o patomorfologických a patofyziologických prejavoch chorobných procesov a stavov v ľudskom organizme 
  • má základné poznatky z epidemiológie, hygieny, prevencie a zdravotníckej štatistiky 
  • chápe prostredníctvom získaných poznatkov jednotu organizmu a prostredia v zdraví a chorobe, význam preventívnych opatrení v zmysle ochrany a podpory zdravia 
  • má základné poznatky zo všeobecnej a špeciálnej farmakológie, o účinku liečiv 
  • ovláda základné ošetrovateľské techniky s následnou schopnosťou využívať získané poznatky vo fyzioterapii 
  • ovláda teoretické princípy zásad prvej pomoci všeobecne pri úrazoch, stavoch ohrozujúcich život, pri hromadných udalostiach 
  • má základné poznatky o faktoch, pojmoch, vzťahoch, súvislostiach a princípoch pedagogiky, špeciálnej pedagogiky, psychológie a sociológie 
  • ovláda teoretické základy a spôsoby efektívnej komunikácie v profesionálnej činnosti 
  • ovláda základné princípy zdravotníckej etiky 
  • má teoretické základy zo všeobecnej kineziologickej propedeutiky, špeciálnej kineziológie a patokineziológie 
  • ovláda základný okruh poznatkov, údajov a metód z funkčnej diagnostiky najmä lokomočného systému, ktoré sú predpokladom pre prevenciu, správnu diagnostiku, účelnú terapiu a vyhodnotenie procesu liečebnej rehabilitácie 
  • ovláda základný okruh poznatkov kinezioterapie všeobecne a podľa konkrétneho stavu, charakteru ochorenia, postihnutia v jednotlivých klinických odboroch a v jednotlivých vekových obdobiach 
  • ovláda základný okruh poznatkov o fyzikálnej podstate fyziatrických, balneologických a elektroterapeutických procedúr, ich fyziologických účinkoch a dejoch uskutočňujúcich sa v organizme so zameraním na prevenciu, diagnostiku a terapiu 
  • ovláda základný okruh teoretických poznatkov z rekondično-relaxačných cvičení, ich využití a fyziologických účinkoch s následnou schopnosťou využitia v kinezioterapii 
  • ovláda teoretické poznatky, návody a postupy ergoterapie v liečebnej rehabilitácii 
  • má základné poznatky z medicínskej informatiky zamerané hlavne na profesionálnu činnosť fyzioterapeuta 
  • ovláda latinský jazyk na úrovni, ktorá mu umožní orientáciu a osvojenie si odbornej profesnej        terminológie  
  • ovláda cudzí jazyk na úrovni, ktorá mu umožní orientáciu v zahraničnej odbornej literatúre a profesnú komunikáciu  

 

Praktické zručnosti a kompetencie 

Absolvent študijného programu fyzioterapia: 

  • komplexne ovláda  opis, analýzu, vyhodnocovanie kineziologických záverov a je schopný využiť ich v kinezioterapii, 
  • ovláda základný okruh jednotlivých metód a techník funkčnej diagnostiky lokomočného systému ako aj vnútorných systémov s následnou schopnosťou vyhodnocovať ich a vytvárať závery pre tvorbu kineziologických a rehabilitačných programov 
  • ovláda základný okruh metód, techník a postupov používaných v kinezioterapii  v jednotlivých klinických odboroch podľa stavu a charakteru ohrozenia, ochorenia, postihnutia a hendikepu v jednotlivých vekových obdobiach 
  • ovláda základné indikácie, kontraindikácie a aplikácie fyziatrických, balneologických a elektroterapeutických procedúr 
  • ovláda základné indikácie, kontraindikácie a aplikácie jednotlivých druhov a techník masáží 
  • ovláda pohybové činnosti rekondično-relaxačných cvičení, ich demonštrovanie a aplikovanie do procesu liečebnej rehabilitácie 
  • ovláda základnú funkčnú diagnostiku, stavbu a realizáciu rehabilitačného programu z hľadiska ergoterapie 
  • ovláda základné zručnosti z rôznych oblastí pracovných činností a metodické návody na konkrétne postupy v ergoterapii 
  • ovláda základy metód, foriem a prostriedkov výchovy a vzdelávania vo výchove k zdraviu, pozitívne ovplyvňovanie zdravotného uvedomenia klientov a sociálnych skupín, metód ich získavania pre aktívnu účasť na ochrane a upevňovaní vlastného zdravia 
  • ovláda profesionálnu efektívnu komunikáciu a správanie sa, je schopný empatie a asertívneho správania vo vzťahu ku klientom 
  • ovláda základné ošetrovateľské techniky, všeobecné bezpečnostné opatrenia, ktoré sa vzťahujú na starostlivosť o pacientov, ich využitie vo fyzioterapii 
  • ovláda kvalifikovanú prvú pomoc pri úrazoch, stavoch ohrozujúcich život a pri hromadných udalostiach,  
  • ovláda základy práce s informačnými technológiami v profesionálnych činnostiach.  

 

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti  

Absolvent študijného programu fyzioterapia: 

  • je schopný aktívne sa zúčastniť pri tvorbe a ochrane zdravého životného a pracovného prostredia, 
  • ovláda základné poznatky o výžive všeobecne a konkrétne pri prevencii a terapii ochorení jednotlivých systémov, 
  • chápe základné atribúty zdravia, jeho zachovania, upevňovania a obnovovania a faktory, ktoré ich ovplyvňujú 
  • ovláda základy profesijného práva a legislatívy,  
  • ovláda organizáciu svojej práce, práce a spolupráce v zdravotníckom tíme, komunikáciu a odovzdávanie profesionálnych informácií v tíme,  
  • ovláda základy aplikácie poznatkov z práva a legislatívy v profesionálnych činnostiach.  

 

Vymedzenie jadra znalostí  

Nosné témy jadra znalostí študijného programu  

Fyzioterapeutické jadro 

  • kineziológia a patokineziológia 
  • funkčná diagnostika lokomočného systému 
  • metódy kinezioterapie 
  • kinezioterapia v klinických disciplínach 
  • balneoterapia, klimatoterapia, hydroterapia, termoterapia, elektroterapia, fototerapia 
  • masáže 
  • rekondično-relaxačné cvičenia a ergoterapia 

Medicínske a humanitné jadro 

  • morfológia, fyziológia, patológia 
  • klinické disciplíny 
  • neurológia, psychiatria 
  • farmakológia 
  • ošetrovateľstvo 
  • preventívne lekárstvo 
  • prvá pomoc 
  • základy psychológie, pedagogiky, sociológie 
  • odborná prax 

 

Ďalšie témy jadra znalosti študijného programu

  • právo a legislatíva vo fyzioterapii 
  • dietológia 
  • organizácia zdravotníctva 
  • komunikácia vo fyzioterapii 
  • etika vo fyzioterapii 
  • cudzí jazyk 
  • informačné technológie 

 

Uplatnenie absolventa 

Absolvent študijného programu fyzioterapia – bakalársky stupeň sa uplatní ako fyzioterapeut v nemocničných a ambulantných zariadeniach, v kúpeľných liečebniach, v odborných liečebniach a rehabilitačných ústavoch, prípadne v iných zariadeniach, ktoré poskytujú preventívnu a liečebnú zdravotnú starostlivosť, ochranu a podporu zdravia. Ďalej sa môže uplatniť v odbornom riadení, vo výskume a vo výchove a vzdelávaní fyzioterapeutov. Fyzioterapeut sa môže ďalej vzdelávať v rámci celoživotného vzdelávania podľa Nariadenia vlády SR č. 296/2010 Z.z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností v znení neskorších predpisov.     

 

 

Updated by: Cyril Grus, 24.10.2024