prof. PhDr. Jozef Džuka, CSc.
RESEARCH AREAS:
Subjektívna pohoda – teórie, meranie, interkulturálne porovnanie.
Násilie v škole – výskyt a negatívne efekty.
Viera v spravodlivý svet ako zvládacia stratégia.
Dynamická diagnostika inteligencie
Kvalita života: reliabilita a validita subjektívneho hodnotenia
CV:
Prof. Dr. Jozef Dzuka, CSc. - Presov University, Faculty of Arts, Institute of Psychology, Slovakia |
1956 |
Education | |
1. Graduated in Psychology: P.J. Safarik University, Kosice, Slovakia | 1979 |
2. CSc. (= PhD.) in psychology: Comenius University, Bratislava, Slovakia | 1991 |
3. Habilitation (Doc.) in psychology: Masaryk University, Brno, Czech Republic | 1999 |
4. Inauguration (Prof.) in psychology: Presov University in Presov, Slovakia | 2008 |
Teaching and research activities | |
1. Assistant, P.J.Safarik University, Kosice, Department of Psychology | 1981-1996 |
2. Assistant, Presov University, Faculty of Arts, Department of Psychology | 1997-2004 |
3. Associate Professor, Presov University, Department of Psychology | 2004-2008 |
4. Full Professor, Presov University in Presov, Institute of Psychology | since 2008 |
Study stays | |
1. Lise-Meitner scholarship, University of Linz, Austria, 12 months PROJECT-TOPIC: Time Sampling of Unemployment Experiences by Slovak Youth (Head: Prof. Dr. Hermann Brandstätter). |
1995-96 |
2. Research fellowship of Alexander von Humboldt Foundation Bonn, University of Kaiserslautern, Germany, 12 months PROJECT-TOPIC: Research into the determinants of subjective well-being of young people - an inter-cultural comparison (Germany, Slovakia). (Head: Prof. Dr. Claudia Dalbert). |
1997 |
References | |
Prof. Dr. Manfred Schmitt, Fachbereich 8: Psychologie, Universität Koblenz-Landau, Fortstraße 7, D-76829 Landau, Germany | |
PUBLICATIONS:
2017
Džuka, J., Babinčák, P., Kačmárová, M., Mikulášková, G., Martončik, M. (2017). Subjektívne príčiny a psychologické dôsledky chudoby: prehľadová štúdia. Československá psychologie, 61, 1, 58 – 67.
2016
Džuka, J., Schmitt, M. (2016). A Confirmatory Factor Analysis of the Model of Quality of Life containing internal and external domains. Československá psychologie, 60, 4, 430 – 437
2015
Džuka, J. (2015). Well-Being in Slovakia. In W. Glatzer, L. Camfield, V. Moller, M. Rojas (Eds.), Global Handbook of Quality of Life (pp. 663-684). Dodrecht Heidelberg New York London: SPRIGNER.
2014
Džuka, J. (2014). Domains of quality of life detected by individualized measurement and by traditional questionnaire. Československá psychologie, 58,4, 378-386.
Džuka, J. (2014). Subjektívne hodnotená kvalita života – validita a reliabilita merania. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. 103 s., ISBN 978-80-555-1095-5.
Gurkova, E., Harokova, S., Džuka, J. et al. (2014). Job satisfaction and subjective well-being among Czech nurses. International Journal of Nursing Practice, 20,2, 194-203.
2013
Džuka, J. (2013). A multidimensional model of subjectively assessed quality of life – results of a pre-research. Československá psychologie, 57,5,474-487.
Džuka, J. (2013). Reliability and validity of traditional and individualised diagnostic instrument of quality of life. Československá psychologie, 57,3,271-280.
Džuka, J., Dalbert, C., Schmitt, M. (2013). Belief in a just world and its protective function in relation to subjective well-being: study of specific copingreactions. Československá psychologie, 57,1,64-72.
2012
Džuka, J. (2012). Subjective evaluation of quality of life: definition, measurement, and starting points for further research. Československá psychologie, 56(2), 149 - 166.
Gurková, E., Džuka, J. a kol. (2012). Measuring Subjective Quality of Life in Czech and Slovak Nurses: Validity of the Czech and Slovak Versions of Personal Wellbeing Index. Journal of Social Research and Policy, 3(2), 95 - 110.
Džuka, J., Gruetzemann, W., Schmitt, M. (2012). Ausbleiben von Bewältigungseffekten des Glaubens an eine gerechteWelt auf das subjektive Wohlbefinden bei expliziter Erfassung. Zborník 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft fuer Psychologie, 23. bis 27. September 2012, Universität Bielefeld, Deutschland
2011
Džuka, J. (2010). Negatívne správanie sa žiakov voči učiteľom: viera v spravodlivý svet a subjektívna pohoda učiteľov. Zborník z konferencie. Banská Bystrica: PdF UMB a OZ Pedagóg B. Bystrica (pozvaný príspevok, str. 11 – 19).
Dzuka, J., Dalbert, C. (2011). Die Erforschung spezifischer Bewältigungsreaktionen: Bewältigung erfahrener Ungerechtigkeit und das subjektive Wohlbefinden. 13. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie. 18.-21.09.2011, Hamburg, Deutschland (abstrakt, str. 90)
2010
Džuka, J. (2010). Dynamické postupy zisťovania inteligencie a kognitívnych funkcií. Praha: Testcentrum.
Džuka, J. (2010). Dynamický test latentných učebných schopností pre deti zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia vo veku 6-8 rokov (DTLUS 6-8). Psychologia Cassoviensis 2008. Zborník z konferencie.
2009
Džuka J., & Kovalčíková I. (2009). Teória a model dynamického testu latentných učebných schopností pre deti zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia. Československá psychologie, 53 (3), 291-301.
Džuka, J. (2009). Psychometrické vlastnosti Dynamického testu latentných učebných schopnosti pre deti vo veku 6-8 rokov (DTLUS 6-8). Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 44 (1), 58-72
2008
Džuka, J. & Kovalčíková, I. (2008) . Sociálne znevýhodňujúce prostredie a dieťa zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia – pojem a definícia. Československá psychologie, 52 (6), 633-637.
Popovičová, I, & Džuka, J. (2008). Zisťovanie intelektového potenciálu detí zo sociálne a inak znevýhodňujúceho prostredia pomocou dynamických testov. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 43 (3), 239-252.
Džuka, J., Kovalčíková, I. & Kočíšová, L. (2008). Dynamická diagnostika inteligencie detí zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia pomocou Testu intelektového potenciálu (TIP) R. A. Fabiovej. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 43 (3), 253-261.
Klimova, E., & Džuka, J. (2008). Mental Quality of Life in Multiple Sclerosis Patients Treated and Non-Treated With Interferon Beta-1b (Ifnb-1b), Studia psychologica, Volume 50 / No. 2 121 – 135.
Džuka, J. & Kovalčíková, I. (2008). Dynamické testovanie latentných učebných schopností. [Dynamic testing of latent learning abilities]. Československá psychologie, 52 (4), 366 – 377. (Česká republika).
2007
Dzuka, J. & Dalbert, C. (2007). Student violence against teachers: Teachers’ well-being and the belief in a just world. European Psychologist, 12, 253–260.
Džuka, J. (2007). Psychometrické vlastnosti slovenského prekladu Bochumského inventára profesijných charakteristík osoby (BIP). Psychologie v ekonomicke praxi, 1 -2, 67 – 76.
Džuka, J. & Dalbert, C. (2007). Aggression at School: Belief in a Personal Just World and Well-Being of Victims and Aggressors. Studia psychologica, 49 (4).
Džuka, J. (2007). Diagnostikovanie kariérového zamerania osoby prostredníctvom implicitného asociačného testu. Poradenská psychológia a celoživotná cesta človeka na prahu XXI. storočia. Zborník z konferencie konanej 25. – 26. mája 2006, Inštitút psychológie FF PU, Prešov. Bratislava: Stimul, 44 – 54.
2006
Džuka, J. (2006). Základy psychometrie a teórie testov. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, str. 106.
Džuka, J. (2006). Dotazník profesijných intencií (DPI) – faktorová štruktúra, reliabilita a konštruktová validita. Československá psychologie, 50(5), 446 – 457.
Dzuka, J. & Dalbert, C. (2006). The belief in a just world and subjective well-being in old age. Aging & Mental Health. 10(5), 439 - 444.
Džuka, J. & Dalbert, C. (2006). Negative Handlungen von SchülerInnen gegenüber ihren LehrerInnen: Der Glauben an eine gerechteWeltund das subjektive Wohlbefinden der LehrerInnen. 45. Kongreß der Deutschen Gesellschaft fuer Psychologie, Erlangen-Nuernberg, 17.- 21. September 2006. Abstracts.
2005
Džuka, J. (2005). Motivácia a emócie človeka. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, str. 249. Druhé doplnené, knižné vydanie.
Džuka, J.& Jenčová, A. (2005). Prejavy násilia žiakov stredných škôl voči učiteľom – výsledky výskumu. Pedagogické rozhľady, 14 (5), str. 18 - 21.
Džuka, J. & Dalbert, C. (2005). Bullying in der Schule: negative Handlungen von SchülerInnen gegenüber ihren LehrerInnen in slowakischen Schulen. 10. Fachtagung Pädagogische Psychologie, Halle (Saale), 26. – 27. 2005. Online: www.paeps10.uni-halle.de. Abstracts
2004
Dalbert, C. & Dzuka, J. (2004). Belief in a just world, personality, and Well-being of adolescents. In: C. Dalbert& H. Sallay (Eds.) The justice motive in adolescence and young adult-hood: Origins and consequences. London, UK: Routledge.
Džuka, J. (2004). Diagnostikovanie profesijných záujmov: explicitné a implicitné komponenty profesijných záujmov. Vzdelávanie dospelých. Mimoriadne číslo, ročník IX, str. 70 – 75.
Džuka, J. (2004). Kvalita života a subjektívna pohoda – teórie a modely, podobnosť a rozdiely. In: J. Džuka (2004). (Ed.), Psychologické dimenzie kvality života. Prešov: Prešovská univerzita. www.pulib.sk, 42 – 53.
Džuka, J. (2004). (Ed.), Psychologické dimenzie kvality života. Prešov: Prešovská univerzita, www.pulib.sk
Džuka, J. & Dalbert, C. (2004). Bullying in der Berufschule – Glaube an eine gerechte Weltund Wohlbefinden bei Akteur und Opfer. In. T. Rammsayer, S. Grabianowski, S. Troche (Hrsg.), 44. Kongress der Deutschen Gesellschaft fuer Psychologie, Goettingen, 26. – 30. September 2004, Deutschland, Berlin: PabstScience Publisher, str. 115., Abstracts.
2003
Džuka, J. (2003). Základy pedagogickej psychológie. Prešov: UK. Online. Available HTTP: http://www.pulib.sk/elpub/dzuka2/index.htm, str. 121.
Džuka, J. (2003). Motivácia a emócie človeka. Prešov: UK. Online. Available HTTP: http://www.pulib.sk/elpub/dzuka/index.htm, str. 166.
Cummins, R. A., Dzuka, J. &Arita, B. Y. (2003). A comparison of the Personal Wellbeing Index in Slovakia, Mexico, and Australia. In : Challenges for Quality of Life in Contemporary Societies. Fifth Conferenceof the International Society for Quality-of-LifeStudies. July 20-24, 2003, Frankfurt, Germany, p. 30, Abstracts.
Dzuka, J. & Dalbert, C. (2002). Mental health and personality of Slovak unemployed adolescents: About the beliefs in a just world's impact. Journal of Applied Social Psychology, 32, 732-757.
Džuka, J. & Dalbert, C. (2002). Vývoj a overenie validity Škál emocionálnej habituálnej subjektívnej pohody (SEHP). Československá psychologie, 46, 234 – 250.
Džuka, J. (2002). Michiganský výcvikový program pre ľudí, ktorí stratili prácu. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37 (1), 51 – 64.
Džuka, J. (2002). Subjektívna pohoda slovenskej mládeže v interkulturálnom kontexte ALEBO sú mladí Slováci rovnako šťastní ako Švajčiari, Nemci a Rakúšania? In: V. Bačová (Ed.). Zborník z konferencie Psychológia rodiny a psychológia starnutia, Prešov: Kps FFPU.
Džuka, J. & Dalbert, C. (2002). Gerechte-Welt-Glaube und Wohlbefinden bei SeniorInnen. In E. van der Meer, H. Hagendorf, R. Beyer, F. Krueger, A. Nuthmann, S. Schulz (Hrsg.). 43. Kongress der Deutschen Gesellschaft fuer Psychologie. Berlin: Pabst Science Publishers, S. 259. Programm Abstracts.
KONGRESY za posledných 10 rokov
Džuka, J., Gruetzemann,W. (2013). Relevanz der sozialen Komponente von Lebensqualität in einem multidimensionalen Modell. 14. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie. 01.-04.september 2013, Hagen, Deutschland
Džuka, J., Gruetzemann,W., Schmitt, M. (2012). Ausbleiben von Bewältigungseffekten des Glaubens an eine gerechte Welt auf das subjektive Wohlbefinden bei expliziter Erfassung. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft fuer Psychologie, 23. - 27. September 2012, Universität Bielefeld, Deutschland
Dzuka, J., Dalbert, C. (2011). Die Erforschung spezifischer Bewältigungsreaktionen: Bewältigung erfahrener Ungerechtigkeit und das subjektive Wohlbefinden. 13. Tagung der Fachgruppe Sozial psychologie. Hamburg, 18.-21.09.2011, Deutschland
Dzuka, J. (2009). Psychometrische Eigenschaften eines dynamischen Testslatenter Lernfaehigkeiten (DTLLF 6 – 8) fuer sozialbenachteiligte Kinder im Alter von 6 – 8 Jahren. 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft fuer Psychologie (DGPs). Saarbruecken, 07. – 09. 2009, Deutschland
Dzuka, J. und Dalbert, C. (2006). Negative Handlungen von SchülerInnen gegenüber ihren LehrerInnen: Der Glauben an eine gerechteWeltund das subjektive Wohlbefinden der LehrerInnen. 45. Kongress der Deutschen Gesellschaft fuer Psychologie, Nuernberg, 17. – 21. September 2006, Deutschland