Profil absolventa
Absolvent študijného programu Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) II. stupeň (v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy) získa nasledujúce vedomosti a nadobudne nasledujúce zručnosti a kompetentnosti:
Absolvent je spôsobilý byť učiteľom nemčiny na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. Má spoľahlivé a rozsiahle znalosti nemčiny v zmysle jazykovej a komunikatívnej kompetencie na základe ovládania jednotiek všetkých rovín jazyka, ich štruktúry a fungovania v reči, dobre ovláda jazykovú normu, plynulo a na primeranej úrovni komunikuje ústne a písomne, produkuje obsahovo-tematicky a intencionálne adekvátne texty a rozumie prijímaným informáciám rôzneho štylistického stvárnenia a textového typu. Disponuje rozsiahlou slovnou zásobou, slovotvornými a vetnými modelmi, ktoré umožňujú jazykovú kreativitu v produkcii a recepcii textu. V komunikácii je schopný spájať poznatky o vlastnej krajine a krajinách hovoriacich po nemecky, ako aj znalosti o svete do zmysluplných a jazykovo korektných hovorených a písaných textov a takýmto jazykovým produktom aj rozumieť. Na tomto základe je primerane tvorivý, didakticko-metodicky vynaliezavý a inovačný so zreteľom na dosahovanie vysokého efektu vlastného pedagogického pôsobenia, resp. pôsobenia mimo sféry vyučovania/vzdelávania.
Ovláda základný obsah pedagogických a psychologických disciplín, didaktiky a metodiky vyučovania jazyka a je schopný projektovať a realizovať výučbu, analyzovať vyučovací proces a inovovať ho. Vie prispôsobiť vzdelávacie programy a ich varianty vo vyučovacích komponentoch predmetu na konkrétne schopnosti a záujmy žiakov, podmienky triedy a typu školy. Pozná a využíva modernú didaktickú techniku, informačné technológie a môže podporovať a rozvíjať informačnú gramotnosť žiakov. Transformuje a do vyučovania aktuálne zaraďuje informácie o dianí v živote a kultúre krajín nemecky hovoriacej oblasti. Je vybavený znalosťami o starších vývinových štádiách nemeckého jazyka, k tomu pozná dejiny, kultúru, hudbu a architektonické diela krajín germanofónnej oblasti, čo spolu s dejinami literatúry od najstarších písomných dokumentov až do súčasnosti predstavuje taký znalostný a poznatkový fond, že absolvent germanistiky sa môže úspešne uplatniť v celom rade intelektuálne náročných profesií nad rámec učiteľstva. Cudzí a materinský jazyk využíva na hlbšie spoznávanie iných kultúr, na oboznamovanie zahraničia s našimi kultúrnymi a inými hodnotami, ale aj na dorozumievanie sa našej krajiny so svetom.
Pozná smery, osobnosti a diela literatúry po nemecky hovoriacich krajín, ovláda pojmoslovie literárnej vedy (teóriu literatúry) a inštrumentárium štylistiky a textovej lingvistiky, čo mu umožňuje primerane analyzovať a interpretovať literárne dielo z hľadiska témy, motívov, štýlu a estetických hodnôt, resp. reflektovať problémy súčasnosti a písať o nich.
Získané vedomosti: Absolvent programu na veľmi dobrej úrovni pozná morfosyntaktickú štruktúru nemeckého jazyka, má dobré znalosti z literatúry, dejín a kultúry danej jazykovej oblasti, ovláda teoretické zásady, metódy a terminológiu literárnej kritiky a literárnej vedy študovanej literatúry, analyzovať a interpretovať texty v nemeckom jazyku. Rozumie teóriám, metódam a postupom, ktoré využíva vo svojom odbore.
Získané zručnosti: Absolvent programu dokáže svoje poznatky uplatniť pri práci s jazykovým materiálom v ústnej i písomnej podobe, použiť primeranú teóriu a vhodnú metódu na spracovanie vybratej téme, samostatne pripraviť analýzy a štúdie z literatúry, dejín a kultúry nemecky hovoriacej jazykovej oblasti a osvojovať si nové odborné poznatky na interdisciplinárnej báze s cieľom využívať ich v rámci svojej odbornej špecializácie. Dokáže ústne i písomne komunikovať v nemeckom jazyku, ako aj analyzovať a interpretovať prozaický, dramatický a literárny text. Vie uplatniť základné metodologické postupy rôznych lingvistických a literárnovedných škôl a smerov. Vie použiť získané poznatky z rôznych oblastí života nemecky hovoriacej jazykovej oblasti a rozvíjať vlastnú jazykovú kultúru v materinskom aj v nemeckom jazyku. Vie aktívne udržiavať kontakt s najnovšími výsledkami vedeckého výskumu daného odboru. Vie edične spracovať preklady a vedecké práce z nemeckého jazyka.
Získané kompetentnosti: Samostatne dokáže riešiť problémové situácie, ako aj odborné úlohy súvisiace s vytvorením podmienok pre cudzojazyčný učebný proces. Dokáže argumentačne podporiť vlastné rozhodnutia na interdisciplinárnej báze s cieľom využívať ich v rámci svojej odbornej špecializácie. Dokáže prezentovať nadobudnutý základný teoretický rozhľad v problematike tzv. cieľových zručností – písanie, hovorenie, počúvanie a čítanie a adekvátne ich aplikovať vo vyučovaní nemčiny ako cudzieho jazyka.
V kognitívnej oblasti študent dokáže:
- ovládať pojmy a základnú terminológiu kritického myslenia
- mať prehľad o stratégiách a metódach cudzieho jazyka
- ovládať techniku organizáciu jazykového prejavu a aplikovať jeho zásady a etiku prejavu
- sebakriticky zhodnotiť svoj prejav
- integrovať relevantné informácie a zdroje do jazykového prejavu podľa stanovených zásad
V afektívnej oblasti študent dokáže:
- rešpektovať zásady jazykového prejavu v multikultúrnom priestore
- konštruovať rôzne typy textov a na základe skúsenosti, vedieť primerane zhodnotiť texty iných, atď.
- prejaviť sebareflexiu a sebakritiku
V psychomotorickej oblasti študent:
- bude schopný spracovať relevantné zdroje a prostredníctvom myšlienkových máp, V-schémy, a pod. osvojí si prácu s internetom a technikou na prezentácie prejavov (napr. Prezi, PPT a pod.)