prof. Zuzana Straková, PhD.
E-mail: zuzana.strakova@unipo.sk |
|
Miestnosť: 247 |
|
Konzultácie: termíny konzultácií |
|
Vedecko-/umelecko- |
VZDELANIE:
Titul professor: 2019 Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove: Cudzie jazyky a kultúry
Titul docent: 2004 Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave: Pedagogika
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa: 2000 Filozofická fakulta Univerzity Komneského v Bratislave(1995-2000): Teória vyučovania predmetov všeobecno-vzdelávacej povahy - teória vyučovania cudzích jazykov
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa: 1991 Filozofická fakulta Univerzity P.J.Šafárika v Prešove (1986-1991)/Filozofická fakulta Univerzity Karlovej v Prahe (1989-1991): slovenský jazyk a literatúra – anglický jazyk a literatúra/anglický jazyk a literatúra
ZAMESTNANIE:
- 2019 – doteraz: profesorka: Inštitút anglistiky a amerikanistiky, Filozofická fakulta, PU v Prešove
- 2010-2019: docentka: Inštitút anglistiky a amerikanistiky, Filozofická fakulta, PU v Prešove
- 2004-2010: docentka: Katedra anglického jazyka a literatúry, Fakulta humanitných a prírodných vied, PU v Prešove
- 1997-2004: odborná asistentka: Katedra anglického jazyka a literatúry, Fakulta humanitných a prírodných vied, PU v Prešove
- 1991-1997: odborná asistentka: Katedra cudzích jazykov, Pedagogická fakulta, UPJŠ Prešov
VÝSKUMNÉ ZAMERANIE:
- učenie sa a osvojovanie si cudzích jazykov
- autonómia učiaceho sa
- skoré učenie sa cudzích jazykov
- moderné technológie v ELT
- kritické myslenie v ELT
- čitateľská kompetencia vo výučbe cudzích jazykov
- obsahové a jazykovo integrované učenie
- portfolio ako nástroj rozvoja
VÝSKUMNÉ A ŠTUDIJNÉ POBYTY:
1993: študijný pobyt, Herriot-Watt University, Edinburgh, UK
1996: študijný pobyt, British Council, Way, UK
1996: študijný pobyt, Herriot-Watt University, Edinburgh, UK
1998: výskumný pobyt London University, UK
2013: Metropolitan University Cardiff, UK
2014: University of Poitiers, Francúzsko
2014: University College Londýn, UK
2015: Eötvös Loránd University Budapešť, Mďarsko
2017: Karlova univerzita, Praha, ČR
2019: Letná škola psycholingvistiky, University of Pannonia: Vesprém, Maďarsko
2022: Karlova univerzita, Pedagogická fakulta, ČR
DOMÁCE A MEDZINÁRODNÉ KONFERENCIE:
Domáce (vybrané):
- Výučba cudzích jazykov pre dospelých: teória a prax, Nitra, 2000: Problematickosť kultúrneho a didaktického transferu vo vyučovaní anglického jazyka
- The Insights into the Dynamics of the English Language and Culture, Prešov, 2005: Evaluation in the EFL Classroom
- Sympózium o tvorivom písaní, Bratislava, 2006: Učebnica a tvorivosť vo vyučovaní cudzích jazykov
- Pedagogická prax: súčasnosť a perspektívy, Nitra, 2007: An Innovative Approach to the teaching Practice - teacher assistants
- ELT in Primary Education, Bratislava, 2008: The Development of Reading Competence in Primary Education
- Challenges in Foreign Language Education, Bratislava, 2010: Some Aspects of the Evaluation Process in Primary language Teaching
- Teacher Professional Development Conference, ELT Forum, Bratislava, 2011: Primary ELT: getting into our stride. (Pozvaná plenárna prednáška)
- Názov konferencie: Cudzie jazyky a kultúry v škole 8, Nitra, 2011: Hoping against Hope in Primary ELT
- Teacher Professional Development Conference, ELT Forum, Bratislava, 2012: Using Creative Tasks to Support Early Language Production
- Developing children´s foreign language skills at school and in a family environment, Bratislava, 2012: Stories and CLIL intersections in the primary classroom
- Empower your Teaching, ELT Forum, Bratislava, 2013: Young learners on Board: involved and interested
- CLEaR 2014: The International Conference on Language and Literature in Education and Research 2014, Trenčianske Teplice, 2014: Pre-service Trainee´s Conception of Themselves Based on the EPOSTL Criteria: A case study
- E-learning a vyučovanie jazykov v akademickom preostredí, Prešov, 2014: E-learning ako podpora študenta a vzdelávacieho procesu
- LLCE: Language, Literature and Culture in Education, Nitra, 2014: Classroom Research in Pre-Service teacher Training: a case study
- Výzvy 2016 Súčasné výzvy vo vyučovaní jazykov: ako ďalej? Stará Lesná, 2016: Challenges and prospects of EFL teacher education in Slovakia
- SKA 2016: 2nd Annual International SKA ELT Conference, Košice: Practice makes perfect! Or not?
- Výzvy 2017: Súčasné výzvy vo vyučovaní jazykov: ako ďalej? Stará Lesná, 2017: The effect of extensive reading on foreign language production at the lower secondary level
- FORLANG 2017, TU Košice, 2017: Active Learning in Higher Education
- Výzvy 2021, Súčasné výzvy vo vyučovaní jazykov: ako ďalej?: How global skills can help in the emergency time?
- Výzvy 2023, Súčasné výzvy vo vyučovaní jazykov: ako ďalej?: Beyond the language focus in language teaching
Zahraničné (vybrané):
- ELT Links IATEFL, Viedeň, Rakúsko, 1996: The hidden message: culture and ideology in ELT materials and methods.
- IATEFL Conference, Brighton, Veľká Británia, 1997: Developing mentoring skills among supervisor teachers
- ELTECS: The third Central European Teacher Education Conference, Praha, ČR, 1998: Learning teaching – observation and evaluation skills
- Trendy soudobé výuky didaktických disciplín na vysokých školách, Ústí nad Labem, ČR, 2003: Príprava budúcich učiteľov anglického jazyka
- IATEFL-Hungary Conference, Budapešť, Maďarsko, 2009: First Steps in Developing Learner Autonomy with Young Learners via ICT
- IATEFL Conference, Brighton, Veľká Británia, 2011: Reading Programmes for Young Learners: from principles to experience (Z. Straková, I. Cimermanová)
- Primary Languages, Francúzsko, Poitiers, 2014: Language Policy in Slovakia
- International Conference on New Horizons in Education, Paríž, Francúzsko, 2014: Challenges of Teaching English at Primary Level: a European Perspective
- The International Conference on Language and Literature in Education and Research, Praha, ČR, 2016: Technology Enhanced Teaching in Slovak Educational Context: Facing the Reality
- The International Conference on Language and Literature in Education and Research 2017, Drážďany, Nemecko, 2017: Pros and cons of using e-learning as a support for internationalisation of learning
- The International Conference on Language, Literature and Culture in Education, Florencia, Taliansko, 2017: Development of EFL literacy with technology support at lower proficiency levels
- ICLEL 18: 4th International Conference on Lifelong Education and Leadership for All, Wroclaw, Poľsko, 2018: Factors affecting success in an online learning environment
- International conference Innovation in language learning international conference, 2018 Bologna: Online environment in language skills development
- The International Conference on Language, Literature and Culture in Education, Viedeň, Rakúsko, 2018: Using E-learning for Reflective Practice in Higher Education
- The International Scientific Conference SOCIETY INTEGRATION EDUCATION, Latvia May 2020: CLIL and Global Education: a meaningful match
- The International Conference on Language, Literature and Culture in Education 2022, Rím: Reading and critical thinking in EFL Classroom P
- IATED 2023, Valencia: The need of implementing skills of the 21st century into teacher education
- IATED 2023, Valencia: The role of a textbook in the development of critical and creative thinking
NAJVÝZNAMNEJŠIE PUBLIKÁCIE (vybrané):
- Current issues in content-based teaching [print] / Ivana Cimermanová, Michaela Sepešiová, Zuzana Straková, Silvia Pokrivčáková, Eva Homolová. - 1. vyd. - Hradec Králové : Gaudeamus, 2020. - 149 s. - ISBN 978-80-7435-809-8.
- Input based development of productive languages skills [print] / Straková Zuzana et al.; Recenzenti Silvia Pokrivčáková, Eva Homolová. - 1. vyd. - Brno : Tribun EU, 2017. - 161 s. - ISBN 987-80-263-1352-6.
- Teoretické východiská vyučovania angličtiny v primárnom vzdelávaní [print] / Gabriela Lojová, Zuzana Straková. - 1. vyd. - Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2012. - 240 s. - ISBN 978-80-223-3315-3.
- Vedieme žiakov k samostatnosti : rozvíjanie autonómneho učenia vo vyučovaní anglického jazyka / Zuzana Straková. - Prešov : Metodicko-pedagogické centrum, 2003. - 102 s. - ISBN 80-8045-321-7.
- Učebnica v teórii a praxi : kritériá na hodnotenie učebníc anglického jazyka pre stredné školy / Zuzana Straková. - Prešov : Metodické centrum, 2001. - 67 s. - ISBN 80-8045-238-5.
- Building learner confidence in early language production via creative tasks [print] / Zuzana Straková; In: New directions in teaching foreign languages [print] / B. Horváthová, Silvia Pokrivčáková, Andrea Holúbeková. - Brno : Masarykova univerzita, 2012. - ISBN 978-80-210-6003-6. - S. 158-173 [1,02 AH].
- Meaningful teaching of English and content to young learners [print] / Zuzana Straková, Dana Hanesová, Silvia Pokrivčáková. - 1. vyd. - Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2021. - 146 s. - ISBN 978-80-555-2773-4.
- Teaching English as a foreign language II. : textbook for pre-service teacher training courses [print] / Zuzana Straková; Recenzenti Ivana Cimermanová, Eva Homolová. - 1. vyd. - Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2014. - 152 s. - ISBN 978-80-555-1224-2.
- Introduction to teaching English as a foreign language [print] / Zuzana Straková; Recenzenti Eva Tandlichová, Eva Homolová. - 3. dopl. vyd. - Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove, 2013. - 170 s. - ISBN 978-80-555-0897-9.
- Učiteľ cudzieho jazyka v kontexte primárneho vzdelávania / Zuzana Straková, Ivana Cimermanová a kol. ; [Recenzenti Jana Burgerová, Monika Miňová]. - 2. rozš. vyd. . - Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove, 2012. - 236 s. - ISBN 978-80-555-0551-0.
- Teaching English at primary level : from principles to practice [print] / Zuzana Straková. - 1. vyd. - Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2011. - 95 s. - ISBN 978-80-555-0494-0.
- Teaching in the context of higher education [elektronický dokument] / Zuzana Straková; Recenzenti Eva Homolová, Jaroslava Stašková. - In: How to teach in higher education [elektronický dokument] : selected chapters / Zuzana Straková, Eva Homolová, Jaroslava Stašková. - Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2016. - ISBN 978-80-555-1655-4. - S. 10-29 [1,5 AH].
- Critical thinking development - a necessary step in higher education transformation towards sustainability [elektronický dokument] / Zuzana Straková, Ivana Cimermanová. - In: Sustainability [elektronický dokument]. - ISSN 2071-1050. - Roč. 10, č. 10 (2018), s. 1-18.
- Akú učebnicu anglického jazyka : (z pohľadu učiteľov stredných škôl) / Zuzana Straková. - In: Cizí jazyky : časopis pro teorii a praxi. - ISSN 1210-0811. - Roč. 43, č. 5 (2000), s. 162-164.
- Classroom research in pre-service teacher training: a case study / Zuzana Straková. - In: Journal of language and cultural education. - ISSN 1339-4045. - Vol. 2, no. 2 (2014), s. 5-15.
- Developing cognitive strategies in foreign language education / Zuzana Straková. - In: Journal of language and cultural education. - ISSN 1339-4045. - Vol. 1, no. 1 (2013), s. 37-50.
- Kvalitatívne výskumné metódy vo vyučovaní cudzích jazykov: skupinový rozhovor / Zuzana Straková. - In: Pedagogické rozhľady : odborno-metodický časopis. - ISSN 1335-0404. - Roč. 10, č. 5 (2001), s. 16-20.
- Developing reflective skills of student teachers in the virtual learning environment [elektronický dokument] / Zuzana Straková, Ivana Cimermanová. - In: Electronic Journal of e-Learning [elektronický dokument] : e-Journal of e-Learning. - ISSN 1479-4403. - Roč. 16, č. 2 (2018), s. 107-121.
- Implementation of plurilingual approach into foreign language teaching [print] / Zuzana Straková. - In: Journal of Language and Cultural Education [print, elektronický dokument]. - ISSN 1339-4045. - ISSN 1339-4584. - Roč. 8, č. 2 (2020), s. 1-17.
- A critical look at the portfolio as a tool for teacher cognition at pre-gradual level: perceptions of students / Zuzana Straková. - In: Journal of language and cultural education. - ISSN 1339-4045. - Vol. 4, no. 3 (2016), s. 71-85.
- The perception of readiness for teaching profession: a case of pre-service trainees [print, elektronický dokument] / Zuzana Straková. - In: Journal of Language and Cultural Education [print, elektronický dokument]. - ISSN 1339-4045. - ISSN 1339-4584. - Roč. 3, č. 1 (2015), s. 53-67.
- Obsahovo a jazykovo integrované vyučovanie (CLIL) a bilingvizmus v primárnej edukácii [print] / Zuzana Straková, Michaela Sepešiová; Recenzenti Eva Tandlichová, Marian Groma. - In: Na ceste za dvojjazyčnosťou [print] : od informálneho k formálnemu vzdelávaniu : from informal to formal education / Zlatica Jursová Zacharová, Lenka Sokolová, Eva Tandlichová, Marian Groma, Viera Diešková. - Roma : D.I.T.I., 2013. - ISBN 978-88-88677-10-1. - S. 122-159.
- CLIL and global education: a meaningful match [print] / Zuzana Straková. - In: Lifelong learning. Innovation in language education. Art and design [print, elektronický dokument] : starptautiskās zinātniskās konferences materiāli 2020. gada 22.-23.maijs / Velta Lubkina, Aina Strode. - Rezekne : Rezekne academy of technologies, 2020. - S. 546-557.
- Online environment in language skills development [print] / Zuzana Straková. - In: Proceedings of the 11th Innovation in language learning international conference / [bez zostavovateľa]. - Bologna : Filodiritto Publisher, 2018. - ISBN 978-88-85813-21-2. - S. 58-61.
- Pros and cons of using e-learning as a support for internationalization of learning / Zuzana Straková ; Recenzenti Danica Gondová, Jaroslava Stašková. - In: CLEaR2017 [elektronický zdroj] : conference proceedings : 03-05 December 2017, Dresden, Germany. - Nitra : SlovakEdu, 2017. - ISBN 978-80-89864-12-6. - online, S. 161-172.
- Challenges of teaching English at primary level / Zuzana Straková. - In: Procedia social and behavioral sciences [elektronický zdroj]. - ISSN 1877-0428. - No. 174 (2015), online, s. 2436-2443.
- Early language learning in the context of a modern school / Zuzana Straková. - In: Linguistics and didactics in the 21st century - trends, analyses and prognoses II. - Praha : Alfa Nakladatelství, 2009. - ISBN 978-80-87168-09-7. - P. 91-97.
- Angličtina pre jazykové školy a kurzy 3 / Eva Tandlichová, Ľubica Rovanová, Zuzana Straková ... [et al.]. - 1. vyd. - Praha : Ottovo nakladatelství, 2013. - 368 s. - Sprievodný materiál: 1 CD. - ISBN 978-80-7451-043-4.
- Angličtina pre jazykové školy a kurzy 1 [elektronický dokument] / Eva Tandlichová ... Zuzana Straková ... Lynda Steyne. - vyd. - Praha : Ottovo nakladatelství, 2009. - 264 s. - ISBN 978-80-7360-207-9.
- Angličtina pre jazykové školy a kurzy 2 [print] / Eva Tandlichová ... Zuzana Straková ... Lynda Steyne. - vyd. - Praha : Ottovo nakladatelství, 2009. - 264 s. - ISBN 978-80-7360-207-9.
- Angličtina nejen pro samouky = Teach yourself English / Eva Tandlichová ... Zuzana Straková, Lynda Steyne. - [1. vyd.]. - Praha : Ottovo nakladatelství, 2008. - 464 s. - Sprievodný materiál: 2 CD-ROM. - ISBN 978-80-7360-558-2.
- Project Explore : pracovný zošit 1 [print] / Sarah Phillips, Paul Shipton, Zuzana Straková. - 1. vyd. - Oxford : Oxford University Press, 2019. - 87 s. - ISBN 978-0-19-420454-5.
- Project Explore : pracovný zošit 3+ [print] / Diana Pye, Paul Shipton, Zuzana Straková. - 1. vyd. - Oxford : Oxford University Press, 2019. - 87 s. - ISBN 978-0-19-420462-0.
- Project Explore : pracovný zošit 2 [print] / Sylvia Wheeldon, Paul Shipton, Zuzana Straková. - 1. vyd. - Oxford : Oxford University Press, 2019. - 87 s. - ISBN 978-0-19-420456-9.
- English matters : (a collection of papers) [elektronický dokument] / Zuzana Straková, Eva Homolová, Ivana Cimermanová. - 1. vyd. - Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2020. - 69 s. - ISBN 978-80-555-2618-8.
- CLEaR2017 : conference proceedings : 03-05 December 2017, Dresden, Germany [elektronický dokument] / Ed. Zuzana Straková. - 1. vyd. - Nitra : SlovakEdu, 2017. - 173 s. - ISBN 978-80-89864-12-6.
- How to teach in higher education : selected chapters [elektronický dokument] / Zuzana Straková. - 1. vyd. - Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2016. - 172 s. - ISBN 978-80-555-1655-4.
- Integrating ICT into language learning and teaching : guide for tutors / I. Rozgiene, O. Medvedeva, Z. Straková. - Linz : Johannes Kepler Universitat, 2008. - 52 s.
PROJEKTY:
1. VEGA: Inovácia procesov získania jazykových kompetencií formou dištančného vzdelávania (1/0460/03): 2003-2005, hlavná riešiteľka
2. KEGA: Transformácia a inovácia obsahu predmetu Didaktika cudzieho jazyka pre dištančnú formu vysokoškolského vzdelávania pomocou multimediálnych vzdelávacích balíkov (3/3049/05): 2005 – 2007, hlavná riešiteľka
3. VEGA: Kvalitatívna transformácia obsahu vyučovania anglického jazyka v mladšom školskom veku (1/4509/07): 2007-2009, hlavná riešiteľka
4. KEGA: Implementácia a podpora Koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných školách prostredníctvom vzdelávania učiteľov AJ na 1.stupni ZŠ 3/7014/09: 2009 – 2011, hlavná riešiteľka
5. KEGA: Rozvoj čitateľskej kompetencie v cudzom jazyku prostredníctvom čitateľských programov (006PU-4/2012): 2012-2014, hlavná riešiteľka
6. VEGA: Vplyv rozvíjania čitateľskej kompetencie v cudzom jazyku na cudzojazyčnú produkciu žiakov nižšieho sekundárneho vzdelávania (1/0596/15): 2015-2017, hlavná riešiteľka
7. KEGA: E-learning ako nástroj podpory medzinárodných mobilít vo vysokoškolskom vzdelávaní (065PU-4/2016): 2016-2018, hlavná riešiteľka
8. VEGA: Facilitácia transferu rozvoja kritického myslenia do cudzojazyčného vzdelávania (1/0768/21): 2021-2023, hlavná riešiteľka
9. KEGA: Obsahová transformácia študijného programu Anglický jazyk a literatúra študijného odboru Učiteľstvo akademických predmetov ako nevyhnutná reakcia na Školskú reformu (365-004PU-4/2010): 2010 – 2012, riešiteľka
10. LLP Comenius: English Profile Network 505491-LLP-1-2009-1-UK-KA2-KA2NW, Cambridge University, 2009 – 2011, riešiteľka
11. KEGA: Zvýšenie efektivity vzdelávacieho procesu vo vyučovaní cudzích jazykov v primárnom vzdelávaní (084UK-4/2011): 2011-2012, riešiteľka
12. VEGA: Celoživotné vzdelávanie cvičných učiteľov (1/4525/07): 2007 – 2009, riešiteľka
13. KEGA: Vytvorenie učebných materiálov pre učiteľov základných škôl pre integrovanie jazykového a obsahového vyučovania(032PU-4/2019): 2019-2021, riešiteľka
14. Project Erasmus+ KA2: EFUESTE Effective Use of the EPOSTL by Student Teachers of English (394BE1060321C5DF): 2014 – 2016, riešiteľka
15. Project Erasmus+ KA2: LIRE Language Interpretation through Reading (2020-1-SK01-KA201-078332), riešiteľka
16. Project Erasmus+ KA2: DASS, Development through autonomy, self-responsibility and selfcare:
ePortfolios as a life-long-learning approach from secondary school to university riešiteľka
ČLENSTVO V DOMÁCICH A MEDZINÁRODNÝCH ASOCIÁCIÁCH/KOMISIÁCH:
- členka Komisie KEGA č.1 MŠVVaŠ SR (2012-2020)
- členka odborovej komisie pre doktorandský študijný program Didaktika anglického jazyka Pedagogická fakulta UKF Nitra 2016-2019
- členka odborovej rady pre doktorandský študijný program Teória jazykového a literárneho vzdelávania Pedagogická fakulta, Trnavská university 2017- doteraz
- členka odborovej komisie pre doktorandský študijný program Lingvodidaktika Filozofická fakulta, Prešovská univerzita v Prešove 2019 - doteraz
- členka odborovej komisie pre doktorandský študijný program Cudzie jazyky a kultúry, Filozofická fakulta, Prešovská univerzita v Prešove 2015 – 2023
- členka odborovej komisie pre doktorandské štúdium Lingvodidaktika na Filozofickej fakulte UKF v Nitre
- členka odborovej komisie pre doktorandské štúdium Anglický jazyk a literatura s didaktikou Pedagogická fakulta Karlovej university v Prahe, 2020 - doteraz
- členka Kurikulárnej rady Štátny pedagogický ústav (2013-2015)
- členka Ústrednej kurikulárnej komisie Štátny pedagogický ústav -Národný inštitút vzdelávania a mládeže 2021 - doteraz
- členka Rady pre rozvoj a výskum pri NIVAM, Národný inštitút vzdelávania a mládeže, 2023 - doteraz