Ústav pedagogiky, andragogiky a psychológie, Adresa: Ul. 17. novembra 1, 081 16 Prešov, č.tel.: 051/7570279
Poslanie a hlavné úlohy ústavu
- Úlohou ústavu je zabezpečovať pregraduálne vzdelanie študentov učiteľstva v oblasti ich pedagogicko-psychologickej prípravy na univerzite. Poslaním ústavu je v spolupráci s ostatnými odbornými pracoviskami univerzity rozvíjať ponuku humanitného vzdelávania takým spôsobom, aby sa zvyšovali možnosti absolventov učiteľstva uplatniť sa na trhu práce.
- Ústav realizuje bakalársky a magisterský študijný program Pedagogika. Bakalárske štúdium sa uskutočňuje v dennej forme štúdia a umožňuje získať spôsobilosť na výkon práce vychovávateľa, pedagogického asistenta. V štúdiu učiteľstva pedagogiky v magisterskom stupni je možné prostredníctvom výberových prednášok a seminárov orientovať prípravu študentov aj na výkon funkcie výchovného poradcu, školského koordinátora vo výchove a vzdelávaní v školách, prípadne ďalšie špecializácie schválené akreditačnou komisiou.
- Ústav zabezpečuje celoživotné vzdelávanie učiteľov v oblasti ich ďalšieho pedagogicko-psychologického vzdelávania a výcviku pedagogických a psychologických kompetencií učiteľov. Zároveň participuje na tých formách neučiteľského štúdia, v ktorých sa vyžaduje psychologická, resp. pedagogická zložka prípravy.
- Ústav organizačne zabezpečuje pedagogickú prax študentov učiteľstva na univerzite a v spolupráci s odbornými katedrami sa podieľa na realizácii súvislej pedagogickej praxe študentov.
- Vedecká a výskumná činnosť ústavu sa sústreďuje hlavne na oblasť edukácie detí, mládeže, učiteľov a ostatných pedagogických pracovníkov. Výsledky výskumu sa aplikujú v edukačnom procese pri príprave študentov učiteľstva a v študijných odboroch pedagogika. Vedecký výskum ústavu je takisto zameraný na 1) rozvíjanie teoretických základov andragogiky. 2) na uplatňovanie jeho výsledkov vo vyučovacom procese, a spoločenskej praxi. Sústreďuje sa najmä na tieto otázky: andragogická teória, sociálne kontexty výchovy a vzdelávania dospelých, politika zamestnanosti, teória a metodika ovplyvňovania kvality života nezamestnaných, rómskeho etnika, sociálne a zdravotne postihnutých a závislých jedincov a skupín, teória a dejiny kultúry a masmediálnej komunikácie, humanizácia výchovy a vzdelávania. V posledných rokoch sa sústreďuje najmä na problematiku rozvoja ľudského potenciálu, profesionalizácie v oblasti vzdelávania dospelých.