Language Selection mobile
Top Menu

Súradnice estetiky, umenia a kultúry 8: Premeny umeleckej a edukačnej praxe: estetika, filozofia výchovy, kreatívna edukácia

SÚRADNICE ESTETIKY, UMENIA A KULTÚRY 8

Premeny umeleckej a edukačnej praxe: estetika, filozofia výchovy, kreatívna edukácia

Eds. Eva Kušnírová a Zuzana Slušná (2023)

Anotácia: Vedecký konferenčný zborník je výsledkom riešenia grantovej úlohy KEGA č. 018PU-4/2022 Inovácia výučby humanitných odborov s dôrazom na tvorivé a zážitkové metódy. Tematický záber predložených príspevkov je široký. Okrem estetiky tematicky pokrýva oblasti súvisiace s umeniami vrátane výchovy umením a výchovy k umeniam ako aj okruhy, odvodené z poznatkovej estetiky, umenovied a zahŕňajúcich esteticko-zážitkovú bázu. Obsahuje vedecké príspevky, ktoré odzneli na medzinárodnej vedeckej konferencii Súradnice estetiky, umenia a kultúry 8. Premeny umeleckej a edukačnej praxe: estetika, filozofia výchovy, kreatívna edukácia v dňoch 10. – 11. novembra 2022.

Publikované príspevky prehlbujú diskusiu o didaktikách umeleckej edukácie, o tvorivých a zážitkových metódach vyučovania, ako aj o reakciách na aktuálne spoločenské a politické skutočnosti. Rozvoj tvorivosti a implementácia zážitkových metód sú aktuálne dynamicky sa meniacimi oblasťami. Neustále dochádza k aktualizácii metód a techník vzdelávania, s akcentom na umelecké, kreatívne, zážitkové vzdelávanie, ako aj na samotnú estetickú výchovu. Vedecké príspevky jednotlivých autorov zdôraznili tvorivosť ako nevyhnutnú sebarealizáciu a sebaaktualizáciu človeka. Upriamujú pozornosť na širšie, kontextové ukotvenie zážitkovosti, ktorej bázou je každodenná účasť na živej kultúre a prehlbovanie skúseností s umením. Umenia a kultúra akcelerujú kreativitu a spolu generujú inovatívny potenciál. Zjednocujúcim rámcom publikovaných príspevkov je reflexia estetickej skúsenosti a estetického zážitku, ktoré sa – ako ukazujú viacerí autori – môže stať bázou pre inováciu zážitkového vzdelávania. V ďalších príspevkoch sa upriamuje pozornosť na aktivity a prejavy, ktorých podstata spočíva v kreatívnom aplikovaní priamej skúsenosti s tvorbou, zážitkom alebo umením. Príspevky tematizujú rôzne problémy, zámerom zborníka je podať komplexný pohľad na aktuálny stav odbornej reflexie výchovy a vzdelávania v umeleckých a umenovedných odboroch v stredoeurópskom kontexte, predovšetkým na Slovensku. 

Odkaz na zborník (fulltext): https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Kusnirova3

Updated by: Adrián Kvokačka, 02.10.2023