Language Selection mobile
Top Menu

Bakalársky stupeň

študijný program je koncipovaný do troch oblastí: rozvoj teoretického poznania, rozvoj profesných kompetencií a schopnosť špecializácie (identifikácia prioritných oblastí s ohľadom na aktuálny stav sociálnej práce na Slovensku). Tieto oblasti zodpovedajú potrebám teórie a vedy sociálnej práce, vrátane výskumu, ako aj metód sociálnej práce v praxi. Všetky tri oblasti sú zohľadňované v priebehu celého štúdia, pričom s postupom štúdia narastá miera konkretizácie a špecifickosti.

Teoretická oblasť

reprezentujú predmety, ktoré rozvíjajú teoretické poznanie, teoreticko-analytické schopnosti a systematickú orientáciu v aktuálnych teoretických východiskách, o ktoré sa opiera sociálna práca v súčasnosti. Predovšetkým ide o Úvod do sociálnej práce a v prvom roku sú to hlavne povinné predmety Základy psychológie I, Právo v sociálnej práci I. a II., Sociálno-filozofické základy pre sociálnu prácu, Sociológia v sociálnej práci a Etika v sociálnej práci, doplnené o povinne voliteľné predmety Základy sociológie, Demografia, Základy psychológie II. Na ne nadväzuje v druhom ročníku povinný predmet Teórie a metódy sociálnej práce I. a II., ako aj Sociálno-pedagogické a sociálno-andragogické základy pre sociálnu prácu I. a Sociálna patológia, ktoré sú doplnené o povinne voliteľné predmety Rodové štúdiá, Základy ekonómie pre sociálnu prácu, Právo v sociálnej práci III. a Sociálno-pedagogické a sociálno-andragogické základy pre sociálnu prácu II. V treťom ročníku štúdia humanitné kontexty sociálnej práce dopĺňa povinný predmet Psychológia osobnosti a patopsychológia osobnosti. Vzhľadom na európsky kontext je súčasťou tejto oblasti aj povinný predmet Základy sociálnej politiky, zaradený ako povinný do druhého ročníka.
 

Tieto predmety sú doplnené o predmety, ktoré ponúkajú základnú orientáciu v metodológii výskumu v sociálnych vedách. Aj táto oblasť vedeckého poznania v sociálnej práci je rozvíjaná priebežne počas celého štúdia. V prvom roku je to povinný Proseminár k ročníkovej práci I., na ktorý nadväzujú v druhom ročníku povinné predmety Výskum v sociálnej práci a Ročníková práca. V treťom ročníku analytické zručnosti rozvíja povinne voliteľný predmet Základy štatistiky. Pre podporu a motiváciu pre výskum v sociálnej práci je zaradený aj povinne voliteľný predmet Študentská vedecko-odborná činnosť.

Praktická oblasť

 je zameraná na rozvoj profesných kompetencií. Ide o predmety, ktoré sa zameriavajú na naplnenie vysokých požiadaviek a dynamického rozvoja a zmien v oblasti praktického výkonu sociálnej práce v súčasnosti. Predmety sú zamerané nielen na rozvoj profesných kompetencií, ale aj osobnostný rast a rozvoj reflexivity. Toto rozdelenie rešpektuje tradíciu sociálnej práce, ale reaguje aj na aktuálne výzvy a celospoločenské požiadavky. Predmety patriace do praktickej oblasti sú zaradené do druhého a tretieho ročníka štúdia po tom, ako študentky a študenti už disponujú dostatočnou teoretickou výbavou nevyhnutnú pre konkrétne podoby jej aplikácie v praxi sociálnej práce (v prvom roku túto oblasť reprezentuje len povinný predmet Rodina ako inštitúcia).

V druhom roku štúdia je to povinný predmet Sociálno právna ochrana doplnený o povinne voliteľné predmeyt Sociálne služby a Základy projektovania v sociálnej práci. V treťom roku štúdia je táto oblasť posilnená o povinné predmety Sociálne poradenstvo, supervízia a povinne voliteľné predmety Service-learning, Preventívna sociálna práca a Terénna sociálna práca. Vzhľadom na charakter praxe sociálnej práce, ktorá kladie vysoké nároky nie len na vedomosti a poznatky, ale významnou mierou aj na osobnostné charakteristiky a zručnosti jednotlivcov, oblasť aplikačnej roviny sociálnej práce kladie významný dôraz aj na rozvoj osobnosti a praktický rozvoj študentiek a študentov. Preto sú vrámci tejto oblasti zaradené povinné predmety Empatická a asertívna komunikácia (v treťom semestri), sociálno-psychologický výcvik I. a II (v prvom a druhom roku štúdia) a povinná Odborná prax v každom semestri štúdia, doplnená o povinne voliteľnú Dobrovoľnícku prax (v každom roku štúdia). Pre potreby rozvoja odborných kompetencií sú zaradené aj predmety informačné technológie 1, 2, základy práce on-line a cudzie jazyky.

Špecializačná oblasť

 vychádza zo skutočnosti, že sociálna práca predstavuje obrovské pole variabilnej praxe v kontexte rôznych cieľových skupín, typov inštitúcií, rôznych podmienok výkonu sociálnej práce. Tento fakt kladie vysoké nároky na rozvoj špecializovaných vedomostí a zručností sociálnych pracovníkov. Program preto reaguje aj na túto potrebu už v prvom stupni vysokoškolského štúdia a ponúka študentom možnosť výberu svojej budúcej špecializácie na základe základných informácií o jednotlivých oblastiach sociálnej práce.

Rovnako, ako v rípade aplikačnej oblasti, aj špecializačná oblasť predpokladá zvládnutie základného penza teoretického poznania, preto túto oblasť rozvíjajú predmety zaradené od druhého roku štúdia. Ide o povinný predmety Sociálna práca s rizikovou mládežou a povinne voliteľný predmet Náhradná rodinná starostlivosť. V treťom roku štúdia je ponuka špecializačných možností rozšírená o povinné predmety Sociálna práca so závislými jedincami, Sociálna práca s nezamestnanými a Sociálna práca so seniormi. Ponuku v treťom ročníku uzatvárajú povinne voliteľné predmety Sociálna práca vo verejnej správe, Sociálna práca v treťom sektore a sociálna práca s osobami so zdravotným postihnutím.

 

Spôsob prijímania na štúdium študijného programu sociálna práca

v bakalárskom stupni štúdia

Prešovská Univerzita má vypracovaný systém postupov pre prijímanie študentov rozpracovaný v Študijnom poriadku PU v čl. 3 až 9 a v Opatrení rektora o prijímacom konaní. Konkrétne podmienky prijímacieho konania, zodpovedajúce špecifikám a osobitostiam študijných programov, má vypracované každá fakulta.
 

Prijímacie konanie sa pre uchádzača o štúdium začína doručením jeho písomnej prihlášky na štúdium na fakultu, prípadne na univerzitu, ktorá uskutočňuje príslušný študijný program. Okrem písomnej prihlášky, ktorá je povinná, fakulta umožní doručiť aj prihlášku v elektronickej forme bez zaručeného elektronického podpisu, použitím informačného systému, ktorý umožňuje uchádzačovi o štúdium overenie jej zaevidovania v informačnom systéme odo dňa jej podania do dňa skončenia prijímacieho konania. Dekan môže rozhodnúť, či súčasťou prijímacieho konania bude prijímacia skúška, alebo uchádzači o štúdium budú prijatí bez prijímacej skúšky. V odôvodnených prípadoch dekan fakulty môže vypísať druhé kolo prijímacieho konania. Dekan vymenováva predsedov skúšobných komisií a prijímacích komisií. Prijímacia skúška sa koná v určenom termíne, fakulta však môže určiť aj náhradný termín. O mimoriadny termín konania prijímacej skúšky môžu dekana požiadať uchádzači, ktorí v príslušnom roku absolvujú strednú školu v zahraničí. O prijatí na štúdium rozhoduje dekan. Poradným orgánom dekana je prijímacia komisia, ktorej členov vymenúva dekan. O prijatí na štúdium študijného programu uskutočňovanom na univerzite rozhoduje rektor. Poradným orgánom rektora je prijímacia komisia, ktorej členov vymenúva rektor. Rozhodnutie o výsledku prijímacieho konania sa musí vyhotoviť písomne do 30 dní od overenia splnenia podmienok prijatia na štúdium. Rozhodnutie musí obsahovať výrok, odôvodnenie a poučenie o možnosti podať žiadosť o preskúmanie rozhodnutia. Uchádzač, ktorý nepreukáže splnenie základných podmienok prijatia na štúdium v čase overovania splnenia podmienok na prijatie, môže byť na štúdium prijatý podmienečne s tým, že je povinný preukázať splnenie základných podmienok prijatia na štúdium najneskôr v deň určený na zápis na štúdium.

Pri prijímacom konaní s osobnou účasťou sa zohľadňuje kombinácia posúdenia komplexných výsledkov stredoškolského štúdia, mimoškolských aktivít a individuálneho výkonu na prijímacích skúškach. Požiadavky na výber uchádzačov sú formulované v súlade s úrovňou a obsahom prípravy študentov stredných škôl, s dôrazom na oblasť náuky o spoločnosti, resp. občiansku náuku. Uchádzači tiež preukazujú aktivitu v oblasti, ktorá súvisí s praxou sociálnej práce (ako SOČ, publikačná činnosť, dobrovoľnícka činnosť, prax v organizáciách poskytujúcich sociálnu prevenciu a sociálnu starostlivosť, špecifické aktivity v rámci stredoškolského štúdia, v rámci mesta a pod.). Súčasťou prijímacieho konania je tiež osobný pohovor s uchádzačmi, ktorý je orientovaný na skúsenosti a informovanosť v oblasti sociálnej práce, sociálneho zabezpečenia a sociálnej politiky a na motiváciu uchádzačov pre štúdium sociálnej práce.

Uchádzačky a uchádzači o štúdium v tomto študijnom programe by mali splniť nasledujúce kritériá a požiadavkou je:
absolvovanie maturity;
orientácia v základných pojmoch spoločensko-vedných predmetov (overená na základe testu);
relevantná motivácia a záujem o sociálnu prácu, komunikačné a sociálne spôsobilosti pre prácu s ľuďmi v rámci požiadaviek pomáhajúcich profesií (overená na základe ústneho pohovoru).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktualizované 2018

Updated by: Tím webmasterov IESP, 26.01.2020