Správa z krátkodobej stáže na Husitskej teologickej fakulte Univerzity Karlovej
Výzvu krátkodobej stáže doktorandov v akademickom roku 2023/2024 prijali interné doktorandky na Inštitúte edukológie a sociálnej práce, Filozofickej fakulty, ktoré stáž realizovali na Husitskej teologickej fakulte Univerzity Karlovej v Českej republike. Absolvovaná stáž doktorandiek Mgr. Stely Richnavskej a Mgr. Natálie Vrankovej viedla k ich obohateniu v zmysle pedagogickej a vedecko-výskumnej činnosti
Prešovská univerzita v Prešove ponúka študentom a študentkám objavovanie sveta s grantovým programom Erasmus+, ktorý podporuje synergiu medzi štúdiom a zážitkom. Spojenie štúdia a cestovania prináša študentom a študentkám cenné vedomosti, zdokonalenie cudzieho jazyka a medzinárodnú skúsenosť. Na Výzvu krátkodobej stáže doktorandov v akademickom roku 2023/2024, zastrešujúcej odbornú praktickú stáž, sa prihlásili doktorandky na Inštitúte edukológie a sociálnej práce, Filozofickej fakulty, konkrétne Mgr. Stela Richnavská a Mgr. Natália Vranková.
Interné doktorandky na Inštitúte edukológie a sociálnej práce boli pre realizovanie krátkodobej stáže prijaté na Husitskej teologickej fakulte Univerzity Karlovej v Českej republike, ktorej sa zúčastnili prvého októbrového týždňa. Počas stáže si študentky rozšírili študijný i vedecko-výskumný rozhľad prostredníctvom zdieľania poznatkov o fungovaní študijných odborov na akademickej pôde Husitskej teologickej fakulty. Absolvovaná stáž doktorandiek pomohla získať informácie o fungovaní, riadení a poslaní Husitskej teologickej fakulty Univerzity Karlovej v študijnom programe Sociálna a charitatívna práca.
K hodnotným aspektom realizovanej stáže možno priradiť získanie nového teoretického portfólia poznatkov prostredníctvom aktívnej účasti na vyučovacích predmetoch. Rozšírenie rámca poznatkov doktorandiek podporilo individuálne štúdium literatúry a ďalších dostupných materiálov orientovaných na témy ako Metódy sociálnej práce, Sociálna politika, Supervízia a Filozofia. Prítomnosť a aktívna participácia doktorandiek podporila diskusiu o súčasnom stave v oblasti aktuálnych tém sociálnej práce s možnosťou odbornej argumentácie.
Odborné vedomosti, praktické skúsenosti, profesionalita a angažovanosť zo strany vedenia Husitskej teologickej fakulty univerzity Karlovej pomohli študentkám nadobudnúť iný pohľad na vedenie prednášok a seminárov, ktoré slúžia ako inšpirácia pre uplatnenie v domácom prostredí pedagogickej činnosti. Študentky získali intelektuálne a praktické vedomosti, odborné zručnosti a skúsenosti, ktoré môžu zužitkovať v odbore Sociálna práca.
K ďalším nadobudnutým kompetenciám a skúsenostiam patrí aplikovanie teoretických východísk v kontexte špecifík vybranej problematiky optikou sociálnej práce, zoznámenie sa s inou kultúrou a štýlom života a získanie profesionálnych kontaktov potrebných pre podporu mobility pracovnej sily na trhu práce v Európskej únii. Krátkodobá stáž doktorandiek podporila ich prehľad v oblasti odbornej orientácie a sociálneho terénu fokusovaného na problémy v aktuálnej spoločenskej situácii a posilnila ich komunikačné i prezentačné zručnosti.
Krátkodobá stáž doktorandiek sa niesla aj v kreovaní programu voľnočasových aktivít, v rámci ktorých študentky navštívili historické pamiatky v centre Prahy, Botanickú záhradu Prírodovedeckej fakulty Univerzity Karlovej, Národné múzeum, Pražský hrad, prehliadku Valdštejnskej záhrady a Benediktinské opatstvo Emauzy. Tieto aktivity podčiarkli kultúrny rozmer uskutočnenej stáže.
Rezultátom grantového programu Erasmus+ je prehĺbenie študijných kvalít študentiek doktorandského štúdia na Inštitúte edukológie a sociálne práce. V záverečnej reflexii je možné poukázať na významnosť individuálnych konzultácií s vyučujúcimi pedagógmi a odborníkmi vo svojej profesii, ktorí zdieľali vlastné skúsenosti z akademickej pôdy, čím študentkám poskytli cenné rady. V tejto súvislosti možno konštatovať, že absolvovaná krátkodobá stáž doktorandiek na Husitskej teologickej fakulte Univerzity Karlovej viedla k ich obohateniu v zmysle získania nových poznatkov s ich následným uplatnením v pedagogickej a vedecko-výskumnej činnosti.
Autorky: Mgr. Stela Richnavská a Mgr. Natália Vranková