PILKO Jan - Acta Patristica, volume 4, issue 09/2013
UČENIE O LOGU V KONTEXTE BIBLICKO-PATRISTICKEJ TEOLÓGIE
/Kuzmyk Vasyľ, Gorlice 2013, 108 s., ISBN 978-83-63055-96-7/
(review)
Jan PILKO, lecturer, Orthodox Theological Faculty, University of Presov in Presov, Masarykova 15, 081 01 Presov, Slovakia, jan.pilko@unipo.sk, 00421517726729
Predkladaná monografia sa zaoberá učením o Logu a jeho vtelením. Boží Syn – Logos sa stal človekom aby priniesol spásu celému ľudskému rodu. Keďže je táto téma aktuálna aj v iných vedných humanitných disciplínach autor používa pre objasnenie tohto učenia historicko – teologický kontext aby poukázal na jej miesto v antickej filozofii, ale aj v Starom a Novom Zákone a byzantskej teológii.
Samotná monografia je prehľadne zoradené do deviatich kapitol z ktorých vyberáme: pojem Logos a počiatky antickej filozofie, idea Logos vo filozofii Sokrata, Platóna, Aristotela a stoikov, učenie Justína Filozofa o Logu či učenie svätého Maxima Vyznávača o Logu. Každá z týchto kapitol zachytáva konkrétne obdobie s pohľadom na danú problematiku. Keďže sa v historickom kontexte rozvíjala filozofia, rétorika a spolu s nimi aj samotný grécky jazyk, mení sa aj pohľad na význam a etymológiu pojmu „Logos“.
Výsledkom celého tohto historicko - teologického a filozofického vývoja je jej zavŕšenie v deviatej kapitole v učení svätého Maxima Vyznávača. Východiskovým bodom jeho systému bolo učenie o Logu ako princípe stvorenia. Christos je pre Maxima Boh Slovo, ktorý sa rozhodol stvoriť svet a ktorý je konečným cieľom všetkého, čo sa v tomto stvorenom svete deje. Aby spasil svet musel sa skutočne začleniť do tohto stvoreného pohybu, aby ho opäť nasmeroval na správnu cestu. Ctihodný Maxim Vyznávač je jediným byzantským autorom, ktorý sa venoval spomínanej problematike.
Hlavný prínos predkladanej monografie spočíva v predstavení nových vedeckých poznatkov na základe pramennej literatúry v oblasti patristiky a cirkevných dejín. Na základe analýzy ktorú predkladá autor cez vybrané biblické a svätootcovské texty týkajúcich sa učenia o Logu môžeme potvrdiť skutočnosť, že Christos – Logos sa stal človekom, trpel za nás, zomrel na kríži a na tretí deň vstal z mŕtvych, aby nám priniesol víťazstvo nad smrťou, hriechom a diablom a daroval večný život.
V závere by sme mohli konštatovať slovami autora, že učenie o Logu sa javí ako teologické dedičstvo pravoslávnej teológie a poukazuje na Bohom požehnanú cestu pre človeka a stvorenie. Cieľom a koncom tejto cesty je zboštenie samotného človeka a stvorenia.