Language Selection mobile
Top Menu

PILKO Jan - Acta Patristica, volume 4, issue 09/2013

UČENIE O LOGU V KONTEXTE BIBLICKO-PATRISTICKEJ TEOLÓGIE

/Kuzmyk Vasyľ, Gorlice 2013, 108 s., ISBN 978-83-63055-96-7/

(review)

Jan PILKO, lecturer, Orthodox Theological Faculty, University of Presov in Presov, Masarykova 15, 081 01 Presov, Slovakia, jan.pilko@unipo.sk, 00421517726729

 

Predkladaná monografia sa zaoberá učením o Logu a jeho vtelením. Boží Syn – Logos sa stal človekom aby priniesol spá­su celému ľudskému rodu.  Keďže je táto téma aktuálna aj v iných vedných huma­nit­ných disciplínach autor používa pre objas­nenie tohto učenia historicko – teolo­gický kontext aby poukázal na jej miesto v antic­kej filozofii, ale aj v Starom a No­vom Zákone a byzantskej teológii.
Samotná monografia je prehľadne zo­ra­de­né do deviatich kapitol z ktorých vy­be­ráme: pojem Logos a počiatky antic­kej filozofie, idea Logos vo filozofii So­krata, Platóna, Aristotela a stoikov, uče­nie Justína Filozofa o Logu či učenie svätého Maxima Vyznávača o Logu. Každá z týchto kapitol zachytáva konkrétne obdobie s pohľadom na danú proble­matiku. Keďže sa v historickom kontexte rozvíjala filo­zofia, rétorika a spolu s nimi aj samotný grécky jazyk, mení sa aj pohľad na význam a ety­mológiu pojmu „Logos“.
Výsledkom celého tohto historicko - teologického a filozofického vývoja je jej zavŕšenie v deviatej kapitole v učení svätého Maxima Vyznávača. Výcho­diskovým bodom jeho systému bolo učenie o Logu ako princípe stvorenia. Christos je pre Maxima Boh Slovo, ktorý sa rozhodol stvoriť svet a ktorý je konečným cieľom všetkého, čo sa v tomto stvorenom svete deje. Aby spasil svet musel sa skutočne začleniť do tohto stvoreného pohybu, aby ho opäť nasmeroval na správnu cestu. Ctihodný Maxim Vyznávač  je jediným byzantským autorom, ktorý sa venoval spomínanej problematike.
Hlavný prínos predkladanej monografie spočíva v predstavení nových vedeckých poznatkov na základe pramennej literatúry v oblasti patristiky a cirkevných dejín. Na základe analýzy ktorú predkladá autor cez vybrané bib­lic­ké a svätootcovské texty týkajúcich sa učenia o Logu môžeme potvrdiť skutoč­nosť, že Christos – Logos sa stal človekom, trpel za nás, zomrel na kríži a na tretí deň vstal z mŕtvych, aby nám priniesol víťazstvo nad smrťou, hriechom a diab­lom a daroval večný život.
 V závere by sme mohli konštatovať  slovami autora, že učenie o Logu sa javí ako teologické dedičstvo pravoslávnej teológie a poukazuje na Bohom po­žehna­nú cestu pre človeka a stvorenie. Cieľom a koncom tejto cesty je zboštenie samotného človeka a stvorenia.

 

full text

 

Back on content

Updated by: Pavol Kochan, 23.05.2019