VOJTASEKOVA Ivana - Acta Patristica, volume 3, issue 06/2012
DIVADLO, KTORÉ BOLO, JE A (BUDE)...
/Horák Karol – Pukan Miron – Kušnírová Eva, Prešov 2011, 220 s., ISBN 978-80-555-0502-2/
(review)
Ivana VOJTASEKOVA, doctorand, Orthodox Theological Faculty, University of Presov in Presov, Masarykova 15, 080 01 Presov, Slovakia, ivana.vojtasekova@smail.unipo.sk, 00421517726729
Koncom júna tohto roku Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove vydala publikáciu REFLEXIE DIVADLA, DIVADLO REFLEXIE. Autormi sú vysokoškolskí pedagógovia Karol Horák, Miron Pukan a Eva Kušnírová, známi tiež svojími aktivitami v Akademickom Prešove, na ktorom tradične berú účasť aj divadelné súbory študentov zo zahraničia. Vydané dielo je súčasťou riešenia a výstupom grantového projektu VEGA (1/0548/10) Alternatívne divadlo na Slovensku po roku 1989.
Autori na 220 stranách prístupnou (učebnicovou) formou analyzujú, systematizujú a interpretujú aktuálne otázky alternatívneho divadla na Slovensku z pohľadu minulosti, prítomnosti s náčrtom jeho dynamiky pre budúcnosť. Konkrétne zistenia sú implementované do jednotlivých častí: alternatívne divadlo, študentské divadlo, malé javiskové formy, otvorené divadlo, divadlo mladých. Nie sú opomenuté ani otázky autorského divadla, postmoderného divadla a perforácia „spája bez nejakého vopred stanoveného plánu vizuálne umenia, divadlo, tance, hudbu, video, poéziu a film. Nerealizuje sa v divadlách, ale v múzeách alebo v umeleckých galériach…“. Čitateľ tak má možnosť si osvojiť význam divadla v nedivadelnom priestore, pouličného diela, divadla improvizácie…
Publikácia vhodne prezentuje o.i. aj súpis workshopov Akademického Prešova po roku 1989. Možno súhlasiť s autormi, že publikácia bude užitočná nielen pre profil študentov humanitného zameranie, ale aj širšie spektrum čitateľov, ktorí majú motiváciu získať sumu adekvátných divadelnovedných informácií vzťahujúcich sa na aleternatívne divadlo, na jeho pestrý register druhov žánrov, foriem… Takto získané informácie možno pozitívne využiť napr. pri skvalitnení a zefektívnení sociálnej komunikácie medzi ľuďmi v priestore sociálnej práce.
Autori publikácie dospeli k záveru, že „ divadlo, ktoré bolo, je a bude“ má svoje opodstatnenie pri profile vysokoškolských alternatívnych divadelných súborov, čo potvrdzuje aj dlhoročná existencie Akademického Prešova. Pozitívum treba vidieť i v tom, že autormi príspevkov v publikácii sú okrem spomínaných vysokoškolských pedagógov aj viacerí absolventi humanitných odborov a doktorandského štúdia, bývalí i súčasní vysokoškoláci, teda všetci, ktorí prišli do kontaktu s alternatívnym divadlom, či už ako jeho aktívni tvorcovia alebo ako jeho respondenti.