Language Selection mobile
Top Menu

SICAKOVA Nadezda - Acta Patristica, volume 2, issue 03/2011

KLIMENTOVA LITURGIA

/Šak Štefan, Tesaloniki 2010, 195 s., ISBN 978-960-93-2198-3/

 

(review)

 

Nadezda SICAKOVA, doctorand, Orthodox Theological Faculty, University of Presov in Presov, Masarykova 15, 080 01 Presov, Slovakia, nadezda.sicakova@gmail.com, 00421517724729

 

   Svätá liturgia a predovšetkým svätá Eucharistia predstavuje centrum bohoslužobného a sviatostného života Cirkvi. Mnohé stáročia vzbudzovala živý záujem tak u veriacich, ako aj u mnohých teológov. V tomto kontexte sa nám predstavuje liturgia Klimenta Rímskeho, ktorá mnohým v dnešnej dobe takmer nič nehovorí. Je vnímaná ako jedna z množstva liturgií, ktoré poznáme v histórií Cirkvi. Hlavným dôvodom tohto javu je, že počas kalendárneho roka slúžime základné liturgie, medzi ktoré patrí liturgia svätého Jána Zlatoústeho, liturgia svätého Bazila Veľkého a Liturgia vopred posvätených darov.
Veľkou potrebou pre pochopenie dôležitosti tejto monografie je znalosť, osobná a živá skúsenosť so živým Bohom vo Sv. Eucharistii. Neoddeliteľnou súčasťou tohto vyvrcholenia je bohoslužobná príprava veriaceho človeka. Prijímanie Tela a Krvi bolo a dodnes je základnou platformou života kresťana. Samotný Spasiteľ Isus Christos ustanovil túto svätú Eucharistiu na zjednotenie človeka s Trojjediným Bohom. Autor tieto skutočnosti v predkladanom diele opisuje a analyzuje. V tomto kontexte nám štúdia predkladá pohľad na aktuálne otázky a s tým súvisiace odpovede alebo problémy, ktoré dnes trápia naše farnosti.
Z týchto dôvodov si myslíme, že práca je určite prínosná a zaujímavá pre čitateľov s rôznym stupňom vzdelania. Je v nej cítiť prepojenosť, ba spojitosť súčasnosti s poapoštolskou dobou, v ktorej žili kresťania vyznačujúci sa ohromným entuziazmom prebývať v prítomnosti živého Christa. Ich nesmierna túžba po stretnutí sa s Ním, čiže očakávaním Jeho veľmi skorého druhého príchodu, nám nepriamo poukazuje na možnú absenciu takéhoto živého cítenia, prežívania i vedomia na našich farnostiach.
Za veľký prínos tejto štúdie považujeme prehľadnosť štruktúry zostavenia liturgie, ktorá spočíva v jej opise a v nasledovnom teologickom a praktickom výklade modlitieb, spevu, čítania a bohoslužobných úkonov. Úctyhodné je, že všetko má svoj praktický význam nepodliehajúci žiadnej formálnosti. Všetko je chápané živo a v prítomností, čo sa prirodzene odzrkadľuje v živote veriaceho človeka. Fenoménom Klimentovej liturgie je aj spôsob s akou láskou Cirkev už vtedy zahŕňala do liturgického života nielen členov Cirkvi, ale celú spoločnosť. Samozrejme za striktnej ochrany srdca - sviatostného a bohoslužobného života svätej Eucharistie, v ktorej Cirkev vidí zmysel a cieľ života až do súčasnosti. Nadobúdame dojem, že najčastejšou témou diskusie dneška v spojitosti s prípravou na svätú Eucharistiu je spôsob, čas, svätý eucharistický pôst, častosť svätého Prijímania. Práve tu, v záverečných kapitolách monografie, o pôste a o pristupovaní k svätej Eucharistií, nájdeme veľmi triezvy pohľad do tejto problematiky. Určite každý, kto sa ponorí do tejto zaujímavej štúdie získa potrebu duchovnej obnovy, ako aj istotu, že sa opiera o zmysel a radosť zo života v Christovi.
Vznik historického zostavenia a popisu Klimentovej liturgie sa včleňuje do poapoštolskej doby druhej polovice 4. storočia. Liturgia je súčasťou diela napísaného v Sýrií pod názvom „Ustanovenia svätých apoštolov prostredníctvom Klimenta, biskupa a občana rímskeho.“ (dnes ju nájdeme v diele „Apoštolské ustanovenia“ - samotný opis a postup liturgie je v ustanoveniach 57. kapitoly, II. knihy a 5. až 15. kapitole v poslednej VIII. knihe).
Po prečítaní tejto 195. stranovej analýzy Klimentovej liturgie a po preštudovaní štruktúry a obsahu tohto starobylého diela vyjadrujeme názor, že určite každý, nielen pedagóg, študent, či laik, príjme túto skutočnosť liturgického života kresťana z poapoštolských dôb s duchovným nadšením.

 

full text

 

Back on content

Updated by: Pavol Kochan, 23.05.2019